Virtual production giver nye muligheder i en corona-tid

PICTURE_THIS. Virtual production er fokus for PICTURE THIS-konferencen, der i år afholdes online 6. oktober. Projektleder for Vision Denmark, Mariann Nederby, fortæller om mulighederne denne nye produktionsform giver danske filmskabere.

I forbindelse med årets PICTURE THIS_20-konference om virtual production har vi talt med Mariann Nederby fra Vision Denmark om, hvordan denne nye produktionsform kommer til at få indflydelse på dansk film i fremtiden.

Mariann Nederby, projektleder for Vision Denmark

Hvad er virtual production?  

Virtual production er en samlebetegnelse for en masse teknologier og metoder, der kan bane vejen for helt nye kreative, fortællermæssige muligheder og styrke samarbejdet i en produktions kreative kerneteam. Vi er kun i den spæde begyndelse af en revolution, som vil bringe uanede kreative muligheder med sig.

Hvis man skal skrælle det helt ind til benet, så giver virtual production mulighed for at forene de analoge og de digitale elementer i en film langt tidligere i produktionsprocessen, end man er vant til, og så gøre det i realtid. I et traditionelt lineært, faseopdelt produktionsflow tilføres de virtuelle effekter først i postproduktionen. Med virtual production vendes den proces på hovedet. En del af det arbejde, som tidligere har tilhørt postproduktionen, bliver nu en del af præproduktionen og selve produktionen. Det giver filmholdet mulighed for at se de fysiske elementer, fx skuespillerne, i deres digitale kontekst. Skuespillerne kan se og interagere med omgivelserne direkte, instruktør og fotograf får et lang tydeligere billede af det endelige produkt, og fordi de virtuelle elementer drives af game engines – en teknologi hentet fra spilindustrien – kan man ændre alting løbende og afprøve forskellige ideer live i et kreativt samarbejde. Derved taler man på et filmset ikke længere om, hvad man kan forestille sig, men hvad man rent faktisk kan se. Det skaber øget kunstneriske frihed, fleksibilitet og en større sikkerhed for, at de optagelser, man har fået i kameraet på dagen, fungerer.

Det helt store inden for virtual production lige nu er at bruge LED-skærme i stedet for klassisk green screen. Det setup betyder nemlig, at du filmer dine visuelle effekter direkte i kameraet, og så er du i princippet færdig. Du skal ikke tilbage og lave det i postproduktion, hvilket giver en kæmpe effektivisering.

Hvilken rolle har corona-krisen spillet i udbredelse af produktionsformen?

Vi kan se, at virtual production er accelereret helt vanvittig på grund af corona-krisen. Det er svært eller måske umuligt at transportere et helt filmhold til en location eller bare at være mange sammen. Det kan virtual production være med til at løse.

Et filmhold spredt over forskellige lande kan alle tage VR-briller på og træde ind på location sammen, hvis man har bygget det virtuelt i præproduktionen. De kan samarbejde på det virtuelle set og bestemme sig for kameravinkler, lyssætning, og hvor handlingen skal foregå. Det kan de gøre i en kvalitet, der efterhånden er ret god.

Hvordan kan virtual production bruges i et kunstnerisk henseende, og hvordan vil implementeringen af teknologien påvirke økonomien i en filmproduktion?

Nogle locations findes måske ikke mere, er svært tilgængelig eller for dyre at rejse til. Det er dyrt og besværligt at bygge store set, men kan du gøre det virtuelt, er det mere effektivt og har kæmpe potentiale. Og så har du settet som en fil, fremfor at den er revet ned og skal bygges igen. Du kan lave om på det. Du kan flytte en væg på et 500 år gammelt slot en halv meter.

Det kreative og økonomisk potentiale afhænger af, om man forstår at udnytte og vælge den rigtige teknologi. Produktionsmetoden har ikke vist sig selv som en økonomisk bæredygtig model i en dansk kontekst endnu. Danske film har ikke budgetter til at eksperimentere med teknologi, der viser sig senere ikke at kunne bruges. Der skal også ske et mentalt skifte i branchen, når etablerede produktionsmetoder ændres. Arbejdet i postproduktionen lægges i udviklingen eller præproduktionen, og det vil også komme til udtryk i budgetterne. Det er klart, hvis man flytter nogle af pengene og laver visuelle effekter i starten, så har man ikke de udgifter i postproduktionen. Det bliver ikke nødvendigvis dyrere eller billigere, men det bliver anderledes.

Hvilken indflydelse får virtual production på den danske filmbranche?

Jeg tror, vi kommer til at se nogle film med vildere locations i fremtiden. Vi kommer til at se nye typer af fortællinger, end vi har været vant til at se i dansk film. Teknologien er ved at være så udbredt nu, at vi selvfølgelig også skal have det i Danmark. Vi skal kunne konkurrere internationalt, og vi har den fordel, at vi med Unity Technologies har en af de centrale aktører på dette område placeret i Danmark. Desuden er danske producenter vant til at levere høj kvalitet på begrænsede budgetter. Hvis vi i Danmark satser på virtual production, så har vi en god mulighed for at tiltrække internationale talenter og investeringer. Det bliver interessant at se, hvad virtual production kan bidrage med i forhold til vores fortælletradition, og hvordan den kan være med til at udvikle den.

Vi håber virkelig, at der er mange, som vil deltage i konferencen, lade sig inspirere og kaste sig ud i at begynde at eksperimentere med de nye metoder og teknologier.

PICTURE THIS_20

PICTURE THIS_ afholdes i år for fjerde gang.

Konferencen er initieret og finansieret af Nordisk Film Fonden med støtte fra EU, Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og Producentforeningen.