Cecilia Lidin anbefaler på CPH:DOX

CPH:DOX. Cecilia Lidin, konsulent for kort- og dokumentarfilm på Det Danske Filminstitut, lader sig guide gennem CPH:DOX' program af temaet 'the impact of poetry' – kunstens væsentlighed.

Den største udfordring er altid at navigere i det overflødighedshorn af titler som CPH:DOX kataloget tilbyder. Derfor lader jeg mig i år guide af et tema, som i min optik er mere relevant end nogensinde, og som desuden er festivalens kendetegn og profil: the impact of poetry – kunstens væsentlighed – også i en tid hvor de politiske strømninger resulterer i mange temabårne film. Den aktivistiske film er vigtig og får helt berettiget en central placering i medierne og vores bevidsthed, men jeg vil gå på opdagelse i de programmer, der udfordrer mit blik og inspirerer rent kunstnerisk. 

Programmet NEW:VISION AWARD er fyldt med titler, der pirrer min nysgerrighed. Én jeg absolut må se, er kunstnergruppen Superflex' seneste værk The Mærsk Opera, som er intet mindre end en opera i tre akter om tilblivelsen af Operahuset i København. 

CPH:DOX 2017

16.03. – 26.03. 

Se hele CPH:DOX's program.

Check listen ud under ARTISTS & AUTEURS! Her er de store mestre samlet – fra Clair Simon til Ulrich Seidl, Raoul Peck og Bernhard-Henri Levy, for blot at nævne nogen. Hvis det lykkes at se bare en enkelt af disse værker, er jeg overbevist om, at man får en masse inspiration med hjem i bagagen. 

Det er vigtigt at understrege, at et politisk og aktivistisk tema kan, og ofte er, udtrykt i en fri kunstnerisk form – således har så godt som alle film, forankret i virkeligheden, et politisk budskab i sig. Sådan er det i allerhøjeste grad med den norske instruktør Magreth Olin og hendes seneste film Barndom i programmet NORDIC:DOX. Magreth Olin er altid helt tydelig med, at hun vil noget med sine film; hun vil forandre verden, en film ad gangen. Men samtidig er hun kompromisløs i den måde, hun behandler sit emne på. Denne gang er vi i en børnehave i Norge, hvor temaet er opvækst og udvikling på børnenes præmisser. En nær fortælling om et stort tema. 

Fra en nordisk veteran til en nyere stemme fra Sverige i samme program, NORDIC:DOX, finder vi Shapeshifters af Sophie Vukovic, som i en helt personlig filmisk form også tager fat i et centralt tema om tilhørsforhold og identitet med udgangspunkt i hendes egen globale familie-historie. Dette er så vidt jeg ved hendes første lange film, og jeg er spændt på den hybride form, hun har udviklet til denne fortælling. 

Tingenes tilstand i USA er på alles læber, og hvis man har lyst til at se en film, som både er poetisk og kunstnerisk udfordrende og samtidig tager fat i en af de store problemstillinger i USA, både før og nu, så er filmen Strong Island af Yance Ford et must. En personlig film om tabet af en bror og et system, som ser farve før menneskelighed – et centralt tema behandlet i en stærk visuel form. 

Og så er der alle talks, masterclasses og seminarer! Igen er det svært at vælge, men jeg vil prioritere at se filmen Cameraperson og deltage i masterclass med instruktøren Kirsten Johnson. Kirsten Johnson er i udgangspunktet kamera-kvinde. Efter 25 år i feltet har hun lavet en filmisk kollage med øjeblikke fra de mange film, hun har været en del af, og laver en refleksion over sine handlinger. Et spændende blik ind i maskinrummet og væsentlige indsigter både for modtagere og afsendere af film og medier. 

Glædelig CPH:DOX til alle!

cecilia-lidin-210