De spil, verden mangler

SPIL. BetaDwarf er et nyt spilfirma, der med egne ord brænder for at kombinere genrer og spiltyper og udfylde de huller, der mangler i spilverdenen. FILMupdate bringer i de kommende uger en serie portrætter af danske spilproducenter.

Hvem er BetaDwarf?
BetaDwarf er et computerspilsfirma, der holder til på Rentemestervej 80 i København NV. Vi er et firma, hvor passionen for at lave spil er i centrum.

Det er spændende at være i en branche, der på én gang har været i ekstrem udvikling de seneste mange år, men som uden tvivl samtidig har meget langt endnu, før hastigheden af den udvikling sænkes

Hvordan vil I beskrive jeres profil?
Vi brænder for nye og spændende spildesign. Det handler om at tage inspiration fra en masse gode spil og udfylde de huller, vi føler mangler i spilverdenen. Vores første spil "Forced" blev lavet ud fra den følelse, at der manglede lige præcis sådan et spil i verden, og det lod til at mange andre var enige.

Med vores næste spil arbejder vi igen ud fra, at vi vil skabe et spil, som bringer noget nyt på banen, og det gør vi ved at kombinere nogle rigtig interessante genrer og spiltyper, som ikke tidligere er blevet sammensat.

Hvad har I lavet indtil nu?
Der har naturligvis været mange små idéer i spil, men hvis man allerede har hørt om BetaDwarf, er det sandsynligvis for spillet "Forced", der udkom i 2013. Spillet havde en lang og prøvende udviklingsprocess, hvor holdet først boede i et klasselokale i over et halvt år, senere flyttede i et gammelt hus på landet og til sidst til vores nuværende kontor på Rentemestervej. Det var flere år uden nogen reel indkomst, og naturligvis en stor prøvelse for alle på holdet, men samtidig også et eksempel på den passion alle hos BetaDwarf er drevet af.

Hvad har I gang i?
Lige nu er vi i gang med at udvikle "Forced 2". Spillet er nu i alpha og vi har meget store forventninger til det. Vi har en rigtig god dynamik med vores online community, der løbende giver os feedback og kommer med deres konstruktive meninger om, hvad der kan gøre spillet bedre. Desuden arbejder vi på højtryk på at få "Forced" ud til konsoller i løbet af 2015.

Hvad er det mest fantastiske ved at være spilproducent i Danmark og verden i 2015?
Spilbranchen er i en fantastisk udvikling, hvor utroligt mange mennesker har noget at byde ind med. Spil bliver mere og mere bredt accepteret og anerkendt for hver dag der går, og det gør at diversiteten og innovationen blomstrer. Det er spændende at være i en branche, der på én gang har været i ekstrem udvikling de seneste mange år, men som uden tvivl samtidig har meget langt endnu, før hastigheden af den udvikling sænkes.

Hvad er det vanskeligste?
Spil er elsket af mange, men af en eller anden grund har støtteformer og investorer svært ved at følge med. Det bliver bedre løbende, men i forhold til hvor meget talent der er i et land som Danmark, ender rigtig mange med aldrig at arbejde med spil, og det er en skam. Dét og så den ekstremt hårde konkurrence, der hersker, nu hvor alle kan og vil lave spil.

Hvad ville I ønske, vi havde spurgt om?
Kan man få lov at prøve jeres næste spil? Det kan man sagtens. Vi leder altid efter testere, og vi elsker at få konstruktiv feedback. Hvis man har lyst til at prøve spillet, så kan man skrive sig op som tester ved at sende en mail til info@betadwarf.com.