En outsiders observationer

INTERVIEW. Den afghanske instruktør Shahrbanoo Sadat ønskede med sin danskproducerede debutspillefilm "Wolf and Sheep" at fortælle en historie, der ikke handler om krig, valg eller andre politiske emner, der dominerer medierne, men skildrer den afghanske hverdag, som hun kender den. Filmen har verdenspremiere i sideprogrammet Directors' Fortnight på Cannes festivalen mandag den 16. maj.

WOLF-AND-SHEEP-credit-Virgi
"Wolf and Sheep". Foto: Virginie Surdej

Den afghanske instruktør Shahrbanoo Sadats danskproducerede debutspillefilm "Wolf and Sheep" var inspireret af hendes følelse af at være en outsider i sin barndom i en lille isoleret landsby i det centrale Afghanistan, som hendes familie i 2001 flyttede tilbage til efter 40 år som flygtninge i Teheran.

"Jeg følte mig fortabt og totalt uforbundet med alle omkring mig. Jeg var i en anden kultur, og jeg kunne ikke rigtigt kommunikere," fortæller Shahrbanoo Sadat.

"Dengang var det smertefuldt, men jeg har lært så meget af at leve i landsbyen. Jeg var en outsider, men jeg betragtede altid andre mennesker og lærte om hver eneste lille ting i folks liv - og hvordan alle fik hver eneste privat detalje at vide, da intet var privat der. Det var syv års indsamling af historier. "

Hverdagslivet i landsbyen bruger Sadat som stof til filmen "Wolf and Sheep" – som et modspil til de krigs- og konflikttunge billeder, der ellers dominerer beretningerne fra landet.

"Da jeg så andre film om Afghanistan, savnede jeg altid noget. Jeg ved, det er en kliché, men jeg ønskede at vise det virkelige Afghanistan. Jeg var ikke sikker, på hvordan man laver en god film, men jeg vidste, hvad jeg ikke ønskede at lave en film om. Kvinders rettigheder, valget og bombardementer var alle på min sorte liste. Jeg ønskede, at en lokal så filmen og sagde, "Det er mit liv."

Læs hele vores engelsksprogede interview med Shahrbanoo Sadat: An Outsider's Observations

Og læs mere om dansk film i Cannes på vores engelsksprogede site: dfi.dk/cannes

"Wolf and Sheep" er produceret af Katja Adomeit fra Adomeit Film med støtte fra New Danish Screen