Fra statistik til fortællinger om mennesker

UNDERVISNING. Film kan være med til at nuancere debatten om flygtninge. Tørre tal forvandles til mennesker med drømme, håb og frustrationer, når skoleelever ser film om børn og unge på flugt. Der er fokus på temaet på CPH:DOX, Filmcentralen og i nye undervisningsmaterialer.

sonita-(2)_450
Dokumentarfilmen Sonita (2015) er del af Filmcentralens tema Grænseland. Filmen er instrueret af Rokhsareh Ghaemmaghami og har vundet en række internationale priser.
Vi kan læse tallene i statistikkerne: 6.235 personer søgte asyl i Danmark i 2016 ... 1.219 er uledsagede mindreårige ... Mere end 45 millioner mennesker er på flugt verden over, og næsten halvdelen er børn.

Eller vi kan møde menneskene bag tallene: Pigen Rokhsar bliver årets fodboldspiller i en dansk provinsby, men kan ikke sove om natten af angst for udvisning ... I et asylcenter får drengen Wasi raserianfald i afmagt ... Ali bider negle, mens han fortæller, at hans far og søster faldt i havet under deres flugt.

De tre børn kan man møde i filmene "Mon de kommer om natten?", "Ingenmandsland" og "Et hjem i verden".

Film berører os og skaber indblik i andre menneskers livssituation. Derfor har Det Danske Filminstitut, Røde Kors og filmfestivalen CPH:DOX samlet film og udviklet undervisningsmaterialer med fokus på børn og unge på flugt. Der er film til alle klassetrin. En del af dem kan streames på Filmcentralen. Andre bliver vist under CPH:DOX.

Film skaber indlevelse

Det Danske Filminstitut har udviklet et omfattende undervisningsmateriale, Hvor har jeg hjemme?, der tager udgangspunkt i syv dokumentar- og fiktionsfilm. Målgruppen er 6.-10. klasse. Materialet kan give eleverne et nuanceret billede af flygtninge og asylansøgere og deres forskellige baggrunde.

"Filmene viser følelser og skaber indlevelse, som man ikke kan læse sig til," siger redaktør i Filminstituttets Børn & Unge-afdeling Lisbeth Juhl Sibbesen. "Eleverne kommer ind under huden på de medvirkende. Pludselig er de ikke længere abstrakte størrelser i en flygtningedebat, men rigtige mennesker med drømme, håb og frustrationer."

Også Røde Kors bruger film i deres formidling af flygtningedebatten til skoleelever. I deres nye undervisningsmateriale Act/Fordrevet indgår bl.a. Andreas Kofoeds "Et hjem i verden".

Det Danske Filminstitut og CPH:DOX har lavet to filmsamlinger om børn og unge på flugt under overskriften Grænseland. Skolerne kan streame filmene i Filmcentralens temasamling og få overblik over festivalvisninger i biografen i CPH:DOX’s skoleprogram.

Undervisningsmaterialet Hvor har jeg hjemme? er skrevet af Rune Jellesen Smith og ligger frit tilgængeligt på Filmcentralen.

Dansk film i kulturmøde

Det Danske Filminstitut ser også muligheder i at bruge filmmediet som en måde at introducere flygtningebørn til dansk kultur og sprog. Film & Dialog er titlen på en række arrangementer, hvor FILM-X og Cinemateket inviterer uledsagede flygtningebørn til at se film og prøve kræfter med filmproduktion. Målet er både at introducere børnene til dansk filmkultur og at give dem berigende fælles, social oplevelse.

I løbet af 2017 lancerer Det Danske Filminstitut desuden fire undervisningsmaterialer, der sætter fokus på at bruge filmmediet til at formidle dansk kultur og sprog til børn og unge med dansk som andetsprog. Tre af materialerne er målrettet flygtningebørn i modtagerklasser i grundskolen. Her bliver film brugt til at introducere dansk kultur og dansk sprog gennem arbejde med temaer som fx familie, venner og natur.