Højt på en gren, inde i et kunstværk

CPH:DOX. Med "Nothing Happens" har animationsinstruktørerne Michelle og Uri Kranot skabt deres første virtual reality-projekt. Træd ind i værkets særlige univers af sne, sorte fugle, ro og poesi på Kunsthal Charlottenborg hver dag under CPH:DOX, der i år har fokus på VR-oplevelsen.

Nothing-Happens_450
NOTHING HAPPENS. VR-projektet af Michelle og Uri Kranot, der får premiere på CPH:DOX, er produceret af Marie Bro for Dansk Tegnefilm.

Den ene har en violinkasse i hånden. Den anden holder en cello. De to mandlige musikere står mellem birketræerne i det snedækkede landskab og kigger. Hvad og hvem kigger de på? Er det kvinden med tørklædet omkring hovedet og kælken trækkende efter sig et stykke herfra? Er det de lidt uhyggelige sorte fugle oppe i træerne? Eller kigger de på den, der kigger på dem, og er deltagende publikum til virtual reality-værket "Nothing Happens"?

I forhold til andre VR-projekter har 'Nothing Happens' en dejlig ro og en stor poesi. Man føler, man bliver inviteret ind i et rum, hvor man har tid og plads til at være der og udforske det – Marie Bro

"Nothing Happens" er det første virtual reality-projekt, som har fået konsulentstøtte fra Det Danske Filminstitut. Som en yderligere anerkendelse af værket og af mulighederne i virtual-reality (VR) kan "Nothing Happens" opleves i Kunsthal Charlottenborg under CPH:DOX, der har viet en hel sal til grænselandet mellem kunst og film. På årets festival er der særligt fokus på VR.

CPH:DOX 2017

"Nothing Happens" kan opleves på Kunsthal Charlottenborg hver dag kl. 11-21 under hele festivalen. Oplevelsen varer ca. 12 minutter. Der er fri entre.

Inter:active og VR:Cinema 

"Nothing Happens" på CPH:DOX er en del af festivalens fokus på interaktive og VR-værker gennem udstillingen Inter:active og VR-biografen VR:Cinema på Kunsthal Charlottenborg.

Her kan publikum opleve fem interaktive værker, heriblandt "Nothing Happens", samt tre VR-filmprogrammer, der udforsker potentialet i VR fra hver sin vinkel, nemlig kunst, videnskab og social forandring.

Læs mere om udstilling og program.

CPH:DOX 16.-26. marts

"Vi har også lavet 'Nothing Happens' som en 2D-film, men i VR-udgaven kan det noget helt særligt. Det kan bringe publikum meget længere ind i selve værket. Man bliver virkelig en del af det, og man har en stærk fornemmelse af at være et af menneskene i værket. I stedet for blot at kigge på det, inddrages man i det," siger producer Marie Bro fra selskabet Dansk Tegnefilm.

Marie Bro har stået bag mange af instruktør og tegner Jannik Hastrups film, men i de senere år har hun også arbejdet med yngre kræfter. Blandt andre parret Michelle og Uri Kranot, der rejste fra Israel og kom til Danmark for syv år siden.

Nothing Happens af Michelle og Uri Kranot
"Nothing Happen"

Michelle og Uri Kranot bor i Viborg, hvor de underviser på den internationalt anerkendte animationsskole The Animation Workshop. Dansk Tegnefilm har før produceret parrets værk "Hollow Land" fra 2013.

I tilblivelsen af det aktuelle VR-projekt "Nothing Happens" stod Michelle og Uri Kranot med noget materiale, der "kaldte på en form, som involverede publikum mere", som Uri Kranot siger:

"Det ledte os helt naturligt ind i en verden af VR. Med film er der altid en tryg distance mellem skærm og tilskuer. Her er der ingen skærm. Alt sker rundt om tilskueren."

Helt ind i værket

Inden man træder ind i "Nothing Happens", får man VR-briller og hovedtelefoner på. De to musikere med instrumentkasserne i et landskab dækket af sne er det første, øjnene får øje på. Man er ikke i tvivl om, at musikerne, sneen, birketræerne og fuglene er tegnede ting. De er ikke virkelige. Men de føles meget virkelige, som man står der, dybt inde i et VR-værk, som om man var en del af det, der udspiller sig.

På et tidspunkt flytter man perspektiv. Hvor man før stod på den snedækkede jord, befinder man sig pludselig i en slags grotte. Eller man står på en gren oppe i et træ, hvor man får selskab af flere og flere sorte fugle. Selvfølgelig er fuglene ikke ægte. De er tegnede.

Men når man har fornemmelsen af at stå på en gren højt oppe i et træ, som tiltrækker et stadigt større antal skræppende, kragelignende dyr, kan man godt få usikre knæ, svedige håndflader og stor længsel efter at komme ned. Det handler alt sammen om værkets evne til at overbevise, om tilskuerens evne til at blive forført og om dialogen mellem værk og publikum.

"Nothing Happens" er meget anderledes end et kommercielt VR-spil. Det er en egentlig ganske rolig, men eksistentielt udfordrende, urovækkende og meget poetisk blanding af animation og installation. En oplevelse både visuelt og følelsesmæssigt.

Nothing Happens af Michelle og Uri Kranot
"Nothing Happens"

Ro og poesi

Da Marie Bro første gang blev præsenteret for ideen om at være producer for VR-projektet, var hun skeptisk. Mest fordi hun ikke havde erfaring med VR:

"Nu er jeg så glad for, at vi gjorde det. Som producent synes jeg, det har været virkelig interessant at være med til. Det kunne være spændende at lave noget mere VR. Måske i samme stil som 'Nothing Happens'. I forhold til andre VR-projekter, som jeg har oplevet, har 'Nothing Happens' en dejlig ro og en stor poesi. Den er ikke et teknisk showoff. Man føler, man bliver inviteret ind i et rum, hvor man har tid og plads til at være der og udforske det."

På The Animation Workshop i Viborg vil mulighederne for at skabe værker i VR fremover være mere i fokus, og det glæder Uri Kranot:

"Lige nu er der et meget stort gab mellem kunst og teknologi. Vi mener, det er vigtigt, at kunsten følger med teknologien og ikke overlader det til folk med kommercielle interesser at udvikle og udforske teknologien. Vi vil gerne bruge VR mere i fremtiden," siger han.

Selv om Marie Bro er begejstret, kan hun også se nogle økonomiske udfordringer ved at være producent bag VR-projekter:

"Vi kan kun få 33 mennesker ind om dagen for at opleve 'Nothing Happens', og VR kan jo ikke vises på tv eller i en almindelig biograf. Men mediet udvikler sig hele tiden, så i fremtiden vil mulighederne blive bedre."

To mennesker vil aldrig få nøjagtig den samme interaktion med værket. Men de fleste vil formentlig blive overraskede over, hvor stærkt det virker.


Mere om projektet

"Nothing Happens" er produceret af Dansk Tegnefilm ved Marie Bro i koproduktion med det franske selskab Miyu Productions og med støtte fra Det Danske Filminstitut, Den Vestdanske Filmpulje, CNC og The Animation Workshop.

"Nothing Happens" er netop udvalgt til den franske Annecy Animationsfestival. 2D-versionen af filmen deltager i den officielle konkurrence, mens VR-udgaven kan opleves i løbet af festivalen. Se mere på annecy.org.

Se trailer