Indisk film i turbanen

CANNES. Direktør for Den Vestdanske Filmpulje, Carsten Holst, er i Cannes for at gøre opmærksom på Jylland som location. Og har fået opmærksomhed fra uventet kant.

FILMupdate fangede Carsten Holst, direktør for den regionale filmfond Den Vestdanske Filmpulje, i Scandinavian Village på markedet i Cannes for at høre om hans arbejde på festivalen.

"Det ville være fedt, hvis det lykkes at lave en koproduktion med Aarhus og Indien"

Carsten Holst, direktør for Vestdansk Filmpulje

Hvad laver du i Cannes?

FILMupdate spørger danske filmfolk, hvad de laver på Cannes-festivalen.

Hvor mange gange har du været i Cannes?

"14-15 år."

Hvad laver laver du i Cannes?

"Jeg holder møder med rigtig mange danske, skandinaviske og internationale producere og producenter for at gøre opmærksom på vores dejlige land og vores område, Jylland. Vi fortæller, at vi har locations, penge at støtte op med og et produktionsmiljø i Filmby Aarhus. 

Vi mødes mest med danskere, da vi desværre ikke er så store, at vi kan være med på de helt store internationale projekter. På de internationale projekter er det for det meste sådan, at der er en dansk koproducer på."

Hvordan ser din typiske dag ud?

"Vi sidder her fra klokken 9 om morgenen og hele dagen. Der er mange møder, som ofte foregår her eller på den skandinaviske terrasse. Mange af fondene går sammen på kryds of tværs, så markedet her et godt mødested, fordi man også kan gå over til en tv-station fra et andet land og snakke med andre finansiører. På den måde pakker man tingene og kommer langt hurtigere i mål, end hvis man skulle rejse rundt i Europa." 

Har I fået noget konkret ud af det hernede?

"Vi har fundet to produktioner hernede. Den ene er international og er en filmatisering af en bog, der er skrevet af en indisk lektor, som arbejder på Aarhus Universitet, og som foregår i Aarhus. Jeg anede ikke, bogen eksisterede, og så står der pludselig en engelsk producer med den i hånden og spørger, hvad Aarhus er for et sted, og hvad støttemulighederne er. Sådan noget er skidesjovt, for den ville jeg aldrig selv have fanget. Det kræver, at vi er her og gør opmærksomme på os selv. Der er selvfølgelig lang vej endnu, men jeg kan sagtens se muligheder for at støtte den i udviklingen, når det rigtige hold er sat. 

Det andet projekt er et dansk bogforlæg, som vi vil vente lidt med at fortælle om. Der kunne vi selvfølgelig godt have holdt møder derhjemme, men det gode ved at være hernede er, at der er god tid, god stemning og mulighed for at mødes flere gange i løbet af de fire-fem dage, jeg er her." 

Hvad har været højdepunktet?

"Det indiske projekt var meget overraskende. Det ville være fedt, hvis det lykkes at lave en koproduktion med Aarhus og Indien. Et andet lyspunkt er, at vi har slået os sammen med de andre skandinaviske lande. Vi får en helt anden styrke og fællesskab."

Og lavpunktet?

"Det dårlige er, at vi har for få penge. Der er helt sikkert projekter, som vi gerne vil støtte, men vi ikke har mulighed for." 

Hvad er det dit sjoveste minde fra Cannes?

"Zentropas fester i gamle dage var legendariske. Jeg er blevet skubbet i poolen mange gange med mobiltelefon og jakkesæt. Jeg ved ikke, hvor sjovt det er, men det er i hvert fald noget, man husker. Det var i gamle dage, hvor der var virkelig højt til loftet. 

Da 'Dancer in the Dark' vandt hernede, var jeg personlig assistent for Lars von Trier og kørte ham frem og tilbage. Det var en fantastisk oplevelse at køre hjem med den den helt store Cannes-pris. Det var samme år, hvor Brødrene Olsen vandt Melodi Grand Prix, så der var højt humør og fællessang."

 

 

Læs mere om regional filmstøtte og Den Vestdanske Filmpulje