Michael Noer, instruktør

PROFIL. Michael Noer, der er aktuel med sin anden spillefilm "Nordvest", holder af historier om unge mennesker, der træder i karakter og bliver voksne. Profil af Per Juul Carlsen.

Man skal være varsom med at lede efter røde tråde i en filminstruktørs curriculum vitae. Det har en grim tendens til at forfladige historierne og gøre dem fattigere. Men det ødelægger vist ikke noget at slå fast, at 34-årige Michael Noer holder af historier om unge mennesker, der træder i karakter og bliver voksne. Næsten alle hans film handler om personer, der som små fugleunger står på en gren højt oppe i et træ og skal tage springet ud i livet. Holder vingerne? Eller knækker nakken?

I dokumentaren "Vesterbro" fra 2007 optog Noer sine naboer, et ungt par, på vej ind i voksenverdenen i deres samliv. I "De vilde hjerter" (2008), ligeledes en dokumentar, fulgte han en gruppe charmerende drengerøve, der tager på dannelsesrejse på deres knallerter ned gennem Europa. I spillefilmen "R" (sammen med Tobias Lindholm, 2010) beskrev han en ung kriminel mand, der havner i en magtkamp blandt hærdede kriminelle i et fængsel. Og i "Nordvest" bliver to teenagebrødre voksne i konflikten mellem to bander i Københavns nedslidte arbejderkvarter Nordvest.

Se filmen

"Nordvest" er åbningsfilm på årets CPH PIX den 10. april og åbner i biograferne landet over den 18. april.

facebook.com/nvfilm

Der er andre interessante vinkler og temaer i Michael Noers film, for eksempel mandighed, drengerøvs-ritualer, råstyrke og følsomhed, men der er ingen tvivl om, at dramaet i at træde i karakter og tage ansvar interesserer Noer.

Det giver plads til at undersøge ekstreme miljøer og mulighed for at beskrive følsomheden hos et menneske, der netop forsøger at gøre sig ufølsom. Der er rum til at lade det civiliserede og det uciviliserede, det pæne og det grimme, det blide og det hårde, støde sammen på dramatisk vis. Det passer i øvrigt fint på personen Michael Noer, der selv indeholder både den kåde drengerøv, den intellektuelle tænker, den provokerende rod og den følsomme familiefar.

Michael Noers næste projekt, efter "Nordvest", foregår blandt ældre mennesker på et plejehjem. Og det ville ligne Noer temmelig dårligt, hvis ikke historien også handlede om mennesker, der går gennem et af deres livs dramaer – og tager endnu et skridt ud af uskylden, ind i de voksnes verden.

Læs interview Bang – lige i hovedet på dig


Om Nordvest

"Nordvest" er opkaldt efter det nedslidte københavnske kvarter, hvor 18-årige Casper ernærer sig ved at sælge hælervarer til Jamal, kvarterets bandeleder. Da Casper bliver tilbudt et job hos Jamals rival Bjørn, griber han straks muligheden for at stige i graderne og træder ind i Bjørns verden af narko og prostitution. Som spændingerne eskalerer mellem Bjørn og Jamal, ændrer Caspers barndomskvarter sig til en regulær slagmark, som truer med at ødelægge ham og hans familie.

"Nordvest" ligger stilmæssigt i forlængelse af Michael Noer og Tobias Lindholms prisbelønnede debutspillefilm "R" fra 2010. Det er virkelighedens spilleregler, der bestemmer historiens udvikling og figurernes beslutninger. "Nordvest" udpensler ikke karakterernes baggrund eller psyke – man ser dem reagere i en given situation. Det er sådan, vi lærer Casper og hans lillebror Andy at kende, og vi har ikke svært ved at begribe, hvad der foregår i hovederne på dem.

Efterhånden som deres nye tilværelse som bandemedlemmer skubber dem længere og længere ud i mørket, træder brødrene i karakter. De lærer sig selv at kende, de bliver voksne. Selvom "Nordvest" rummer en klar fascination af et råt miljø, hvor jungleloven lurer, får Michael Noer også tegnet et varmt portræt af et par store drenge, som egentlig har det allerbedst hjemme hos deres enlige mor og lillesøster.