Mor-datter-drama i virtual reality

Johan Knattrup Jensen og Mads Damsbo deltager i Cannes' NEXT-program med virtual reality-filmen "Ewa", der følger en piges liv fra fødsel til voksenliv og giver en filmisk oplevelse af at være et andet menneske.

Ewa
Danica Curcic spiller den strenge mor i "Ewa". Foto: Makropol

Du åbner køleskabet. Du ser en umådelig fristende fødselsdagskage og rækker hånden ud for at tage bare en lille bid af den forbudte kage. Men din mor er også til stede…

"Filmen bliver her ikke længere noget, der hænger på en væg, men en verden, man iklæder sig. Man får en anden fysik, man får en anden måde at bevæge sig på."

For tredje år i træk har Cannes Festivalens marked inviteret en række innovative selskaber til at præsentere eksempler på, hvad fremtidens film byder på. En af de 15 producenter, der deltager i programmet NEXT er filmmakkerparret Johan Knattrup Jensen og Mads Damsbo, der de seneste år har inviteret både dansk og internationalt publikum på virtual reality-middagsoplevelsen "Skammekrogen".

På dette års filmfestival har de tos produktionsselskab Makropol verdenspremiere på en forsmag til VR-spillefilmen "Ewa", som er i udviklingsfasen. De viser et kapitel på otte minutter med titlen "Ewa: Out of Body".

Kapitlet foregår som i "Skammekrogen" i et imaginært rum, hvor man, iklædt et par virtual reality-briller af typen Oculus Rift, får verden ind gennem Ewas øjne. Man kan se til siderne og ned af sig selv – og føler sig som i Ewas krop og bevæger sig rundt som hende.

I den planlagte spillefilm vil man følge Ewa fra fødsel, igennem barndommen og op til voksenlivet, hvor hun i sin søgen efter at blive en fri kvinde må konfrontere sin værste fjende – moren, der spilles af Danica Curcic.

"Det er en familiegyser," uddyber instruktør Johan Knattrup Jensen. "Med 'Ewa' vil vi skabe en filmisk oplevelse af at være et andet menneske. Ewa er en kvinde med en stærk vilje, og gennem hende oplever man en historie om at gøre sig selv fri som menneske, uanset prisen. Hun er et komplekst menneske, og dybt inde i hende skjuler sig nogle dæmoner, som hun må finde modet til at se i øjnene."

"Filmen bliver her ikke længere noget, der hænger på en væg, men en verden, man iklæder sig. Man får en anden fysik, man får en anden måde at bevæge sig på. Måske begynder man også at tænke på en anden måde. Oplevelsen er stærk, og man glemmer sig selv, fuldstændigt. Som i et intenst kærlighedsforhold, en heftig meditation eller en vild rus."

VR skal afprøves i spillefilmformat

Med blandt andet "Skammekrogen" og kapitlet "Ewa: Out of Body" har makkerparret undersøgt mulighederne med VR i de korte formater, og de føler sig nu parat til at forsøge sig med spillefilmformatet.

"'Skammekrogen, varer 18 minutter gange 5 karakterer, hvilket jo er 90 minutter sammenlagt. Reaktionerne har været stærke, men vi vil gerne skabe uafrystelige oplevelser. Vi ønsker, at publikum ikke bare skal føle sig som gæst i et andet menneske, men blive det andet menneske. Det kræver længere forløb. Det er vigtigt, at publikum får følelsen af Ewa, at de lærer hende at kende, som de kender sig selv."

"Historien om 'Ewa' handler om at være vidne til sit eget liv, at føle, at man er en tilskuer, der oplever sit liv, men egentlig ikke har kontrol over det. Her giver det mening at arbejde med virtual reality. POV-grebet kan noget magisk, specielt når man kommer så tæt på, at det føles, som om man virkelig ser ud af øjnene på karakteren. Man føler sig styret. At man er fanget i sig selv. Sådan har Ewa det. Man er passager, vidne. Det kan på den ene side være en befriende følelse ikke at have ansvar for sit liv, og på den anden side kan det også være en klaustrofobisk følelse. Man ønsker, at komme ud, at blive fri."

Udvikling af filmsproget

For Makropol er VR ikke en teknologisk kuriositet eller blot noget for dem, der spiller computerspil. Knattrup Jensen ser det som en udvikling af filmsproget.

"Film har siden begyndelsen været et makkerskab mellem teknik og æstetik, og nu er vi kommet til næste skridt. Mads og jeg udvikler i samarbejde med vores partnere de kameraer, vi har behov for til at kunne lave den film, vi ønsker. De specialfremstillede kameraer og VR-brillerne giver os muligheden for at teletransportere publikum på en måde, der ikke før har været muligt. Det er en speciel teknik til en speciel film. Andre film skal bruge andre teknikker."

"Eftersom VR er helt nyt, og kun få filmskabere har forsøgt sig med det, skal alt redefineres: kamerabevægelser, klip, skuespil, fortællergreb. Selv måden at tale om film på, må ændres. Det smukke er selvfølgelig så, at vi kan byde ind og komme med vores idéer om, hvordan det skal defineres. Det er jo en stor barnedrøm, at få lov til at være med til at udvikle et helt nyt filmsprog."

Knattrup Jensen fortæller, at de med "Skammekrogen" gjorde nogle erfaringer, der er med til at bestemme det særlige filmsprog.

"Det at tage briller på kan virke som en ego-oplevelse, men når man oplever noget stærkt, har man lyst til at dele det med andre, og gerne med nogen, som har oplevet det samme. I virkeligheden skal vi bare sørge for ikke at gå i vejen for den lyst. Vi skal sørge for at rummet til at dele oplevelserne er til stede, og at det bliver respekteret."

Knattrup Jensen mener, at teknologien er så udviklet nu, og længe har været det, at det mere handler om fantasi og mod til at investere i indhold til VR:

"Indholdsmæssigt står vi stadig langt tilbage. Jeg ser det som vores fineste opgave, at tage VR fra den første fascination til egentlig fortælling. Hvis jeg kan skabe en oplevelse for publikum, der udvider deres verden, som sætter sig i dem som et fysisk minde, så skal publikum nok komme."

"Ewa: Out of Body" er skrevet og instrueret af Johan Knattrup Jensen og produceret af Mads Damsbo for Makropol. Udviklingen er indtil videre sket for makkerparrets egne penge. Deres tidligere projekt "Skammekrogen", der også deltager i NEXT, er støttet af New Danish Screen. Visningerne af de 15 projekter i NEXT foregår mandag-tirsdag den 16.-17. maj.