RedCam i fremmarch

Billede til artiklen RedCam i fremmarch
Flere filmskabere vælger helt eller delvist at droppe 35mm-kameraerne for i stedet at skyde med et såkaldt RedCam.

Det fylder det samme som to mælkekartoner, minder om et meget avanceret digitalkamera og koster en tiendedel af et normalt filmkamera. Det såkaldte RedCam er det sidste nye inden for filmfotografi.

Flere og flere filmskabere vælger at droppe det traditionelle 35mm-kamera for i stedet at benytte et RedCam, når de skyder deres film. Steven Soderberghs "Che" var den første storfilm, som kun brugte RedCam, og siden er omkring 100 film blevet skudt udelukkende med det digitale filmkamera. Også i Danmark er fotograferne med på bølgen. Anthony Dod Mantle har delvist optaget Lars von Triers aktuelle "Antichrist" med RedCam, mens holdet bag Nicolas Winding Refns nye storfilm "Valhalla Rising" brugte det under stort set alle optagelser.

De små indiefilm kan være med
Men hvad er det, RedCam kan, som de traditionelle filmkameraer ikke kan? Ifølge teknisk leder i Filmværkstedet på Det Danske Filminstitut, Jakob Olsson, handler det først og fremmest om økonomi.

"Det er prisen, der er det revolutionerende. Et RedCam koster en tiendedel af et almindeligt kamera, og det betyder, at små indiefilm også kan være med", forklarer han og fortsætter:

"Og når først kameraet er betalt, er der ikke flere udgifter. Med almindelige 35mm-kameraer kan råfilm alene løbe op i over 30.000 kr. for en kortfilm."

Et avanceret digitalkamera
Hvor et traditionelt 35mm-kamera optager på film, fungerer et RedCam som et almindeligt digitalkamera med memorycard og ekstern harddisk. Bare i en meget mere avanceret - og dyr - udgave.

FAKTA
  • Det toneangivende kamera blev lanceret af firmaet Red Digital Camera Company i 2006 og går i daglig tale under kælenavnet "The Red One".
  • Et "Red One" koster 17.500 dollars (omkring 100.000 kroner) - dertil kommer yderligere 5000-10.000 dollars (cirka 28.500-57.000 kroner) til linser. Til sammenligning koster et 35mm-kamera i omegnen af de to millioner kroner.
  • Uden udstyr fylder et Redcam det samme som to mælkekartoner. Med udstyr minder det i størrelse om et 16mm-kamera.
  • I starten af 2009 kunne the Internet Movie Database berette om 100 film, der var optaget udelukkende ved brug af RedCam. Også tv-serier som "24 timer", "Skadestuen" og BBC's "Wallander", som er fotograferet af Anthony Dod Mantle, benytter det digitale filmkamera.

"Man kan spare megen tid ved at optage med RedCam, fordi man ikke skal vente på, at filmen har været til fremkaldelse. Man kan kigge på optagelserne samme dag," fortæller Jakob Olsson og tilføjer, at det avancerede kamera desuden har den fordel, at det kan optage fire timers film i træk. Til sammenligning kan et 35mm-kamera blot klare 20 minutter.

"En film som 'Acocalypse Now', der har en kæmpe battlefield-scene, ville med fordel kunne have brugt et RedCam. Da man skulle optage den scene, havde man seks kameraer i luften, og de optog ti minutter hver. Alt det havde ikke været nødvendigt med et Redcam," siger han.

Mere at arbejde med
Det var også komplicerede scener, som gjorde, at filmfotograf Morten Søborg valgte at tage et RedCam med i bagagen, da han skulle filme "Valhalla Rising" midt i den storslåede skotske natur.

"Vi skulle optage højt oppe i bjergene, og det var alt for besværligt at slæbe et 35mm-kamera med helt derop," fortæller Morten Søborg.

Han mener, at Redcam, i modsætning til andre digitale filmkameraer, giver flere muligheder i efterarbejdet.

"I format minder det om raw, som er det, professionelle stillfotografer bruger. Det vil sige, at der er mange informationer gemt i billederne, og det giver dig mere at arbejde med."

Bedre lys med 35mm
Men selvom RedCams sparer filmskabere for både tid og penge, er der stadig områder, hvor et traditionelt 35 millimeter-kamera er at foretrække.

"Skal man for eksempel optage i et meget kunstnerisk lys, er et 35mm-kamera klart at foretrække. Der kan et RedCam simpelthen ikke være med," siger Jakob Olsson, der af samme årsag ikke mener, at Redcams kommer til at udkonkurrere de traditionelle filmkameraer inden for den nærmeste fremtid. Morten Søborg er enig:

"Udseendemæssigt kan et RedCam ikke konkurrere med et 35mm-kamera. Man har efterhånden erklæret traditionel 35mm-film død så mange gange, men det er her endnu."