Udstilling i Filmhuset

Det Danske Filminstitut sætter med projektet "Sculpting the Past/Fortid fortolket" filmarven i spil for et nutidigt publikum.

Det er i høj grad i mødet med de levende billeder, vi tilegner os viden om fortid, nutid og verden omkring os. "Sculpting the Past/Fortid fortolket" kaster et nyt blik på filmarven og sætter fokus på filmmediets rolle som kulturbærer og historieformidler.

Projektet består af en udstilling i Filmhuset i København og et website:

  • Udstillingen i Filmhuset, der løber fra 23. august – 20. oktober, falder i to dele: Arkivinstallationen "Fortællinger om besættelsen" tematiserer den kamp om folkesjælen, som foregik før, under og efter den tyske besættelse af Danmark. Heroverfor står en installation, der tager udgangspunkt i Joshua Oppenheimers banebrydende dokumentar "The Act of Killing" (2012), og i det møde opstår et rum for genfortolkning af begreber som kollektiv erindring og forsoning.
  • Websitet sculptingthepast.dk præsenterer 77 nydigitaliserede dokumentarfilm fra 1930'erne til slutningen af 80'erne, der for første gang er gjort tilgængelige for alle danskere.

"Sculpting the Past/Fortid fortolket" er muliggjort med støtte fra Nordea-fonden på initiativ af filminstruktør Dola Bonfils.

fremtidensborgereFra "Fremtidens borgere", Theodor Christensen, 1946.

Udstillingen Sculpting the Past/Fortid fortolket

23. august – 20. oktober

Reception torsdag den 22. august kl. 16-18

Udstillingen i Filmhuset er todelt: Arkivinstallationen "Fortællinger om besættelsen" genskaber med uddrag fra dokumentarfilm, reportager, propaganda og reklamer tiden før, under og efter den tyske besættelse af Danmark. I denne del af udstillingen kastes der lys over danskernes selvforståelse i perioden, ligesom det bliver tydeligt, hvordan en bestemt version af fortællingen om krigen dominerede medierne.

I filminstallationen "Acts of Killing" bredes Joshua Oppenheimers skelsættende dokumentarfilm "The Act of Killing" ud i en rumlig oplevelse. Filmen tager udgangspunkt i en traumatisk periode fra en anden del af verden – nemlig folkedrabet i Indonesien, der i 1960’erne førte til udryddelsen af mere end én million formodede venstreorienterede. Installationen anskueliggør Oppenheimers metode og folder dermed filmens mange lag af fortællinger ud for beskueren.

Initiativtager og kurator Dola Bonfils siger om udstillingen:

"Vores selvforståelse som folk er et resultat af de historier, vi vælger at fortælle om fortiden. Udstillingen 'Sculpting the Past/Fortid fortolket' handler om erindring og om at skabe en ny forbindelse mellem historien og samtiden, politisk og erkendelsesmæssigt. Den udfordrer til nye forbindelser mellem kunstneriske og videnskabelige metoder, og mellem det offentlige og det personlige, som den enkelte kan læse frem med sit eget ståsted som fortællefilter."

Udstillingen er kurateret af Dola Bonfils, filminstruktør, og Cecilie Gravesen, kunstner og kurator.

sculpting-the-pastUdstillingen i Filmhuset løber fra 23. august – 20. oktober.

Websitet sculptingthepast.dk

Via websitet sculptingthepast.dk er der adgang til 77 nydigitaliserede dokumentar- og eksperimentalfilm, der tilsammen udvider, nuancerer og revitaliserer vores blik på Danmarkshistorien. Filmene udgør en mangfoldighed af fortællinger om det danske samfund fra 1930'erne og helt frem til 1989 og er med realiseringen af sculptingthepast.dk for første gang gjort tilgængelige for danskere i alle aldre.

Titlerne er udvalgt af filminstruktør Dola Bonfils og inddelt i tre perioder:

  • Det politiske spil om krig – erindring og forsoning
    Før, under og efter besættelsestiden i Danmark.
  • Kunst og videnskab – tværkulturelle iagttagelser i verden
    1950’ernes og 60’ernes verdensbilleder, som arkæologer, videnskabsfolk og kunstnere fortolkede dem.
  • Den eksperimentelle scene og de kreative opbrud
    1960’ernes og 70’ernes udfordring af den kunstneriske ytringsfrihed.

Før, under og efter besættelsestiden i Danmark. 1950'ernes og 60'ernes verdensbilleder, som arkæologer, videnskabsfolk og kunstnere fortolkede dem. 1960’ernes og 70’ernes udfordring af den kunstneriske ytringsfrihed.

Samlet udgør filmene et righoldigt kildemateriale til Danmarks historiske og samfundsmæssige udvikling fra 1930’erne til 80’erne, ligesom mange af filmene i sig selv er interessante som værker i dansk filmhistorie. Som en broget montage af dansk filmkunst har sculptingthepast.dk dermed et oplagt potentiale som inspiration til undervisningen i gymnasiet.

Læs mere på sculptingthepast.dk 

krag-filmenFra "Krag-filmen", kollektivgruppen ABCinemas unikke portræt fra 1969 af daværende statsminister Jens Otto Krag. © Ole John

 

Formidling af filmarven til nye generationer

For Det Danske Filminstitut er det afgørende, at filmarven ikke blot bevares for eftertiden og digitaliseres til glæde for forskere og andre særligt interesserede, men gøres bredt tilgængelig for alle danskere.

"Flere danskere skal have glæde af de mange film, der står hylde op og hylde ned i arkiverne," siger Henrik Bo Nielsen, direktør på Filminstituttet. "Vi lever i en kompleks verden. Skal vi som borgere kunne navigere i samtiden og måske oven i købet gøre os kompetente forestillinger om fremtiden, skal vi kende og forstå fortiden. Hertil er film en værdifuld kilde, der appellerer bredt, også til unge. Vi er meget taknemmelige for, at Nordea-fonden med sin støtte har gjort det muligt at sætte gang i et nyskabende formidlingsprojekt af denne kaliber."

Projektet er realiseret med 2 mio. kr. i støtte fra Nordea-fonden, som støtter aktiviteter, der fremmer gode liv inden for sundhed, motion, natur og kultur.

"Projektet formidler den danske filmskat på en ny og spændende måde. Vi håber, at rigtig mange får lyst til at gå på opdagelse i denne vigtige del af den danske kulturarv og få viden og perspektiv på historien," siger Ulla Björnsson, sekretariatschef i Nordea-fonden.

Adresse og åbningstider

Filmhuset
Gothersgade 55
1123 København K

Tirsdag-onsdag / 10.00-22.00
Torsdag-lørdag / 12.00-22.00
Søndag / 12.00-19.30
Mandag lukket

Der er fri entré.

 

For yderligere information, kontakt venligst

Lanceringskoordinator
Marianne Lentz
2615 4323 / mariannele@dfi.dk  

Kommunikationschef
Susanna Neimann
4119 1540 / susannan@dfi.dk

 

Arrangementer i Cinemateket 

Sideløbende med udstillingen "Sculpting the Past/Fortid fortolket" afholder Cinemateket filmvisninger og debatarrangementer, der knytter sig til udstillingens temaer.

Læs mere på sculptingthepast.dk

Bag om Sculpting the Past/Fortid fortolket

Joshua Oppenheimer
Instruktør. Født 1974, Texas, USA. Uddannet fra Harvard og Central St. Martins, London. Står bag en række prisvindende film, senest den danskproducerede "The Act of Killing" (2012), som foreløbig har været vist på 66 filmfestivaler og vundet 27 priser. Oppenheimer var seniorforsker på projektet The Genocide and Genre Project under UK Arts and Humanities Research Council, 2007–2011.

Lars-Martin Sørensen
Filmhistoriker, ph.d. i filmvidenskab. Født 1964. Forfatter til bogen "Censorship of Japanese Films during the US Occupation of Japan: The cases of Yasujiro Ozu and Akira Kurosawa" (2006). Lars-Martin Sørensen er forskningsleder på Det Danske Filminstitut og forsker i besættelsestidens filmkultur i Danmark.

Dola Bonfils
Filminstruktør. Født 1941. Kurator på "Sculpting the Past / Fortid fortolket". Kort- og dokumentarfilm-konsulent på Det Danske Filminstitut, 2004-2009. Filmkonsulent for DANIDA vedrørende import og produktion af film fra udviklingslandene, 1971-2004. Leder af kortfilmbiografen Kino Valde (i Dagmar Teatret), 1970-73.

Cecilie Gravesen
Billedkunstner og kurator. Født 1975. Uddannet fra Chelsea College og Royal College of Art, London. Kuratorisk fokus på kunstneres intervention i historiske samlinger, bl.a. Simon Martin, Holburne Museum, England; J&K, Pergamonmuseet, Berlin; Saigon Open City, Vietnam. Siden 2012 Artist Observer, arkæologisk fakultet, UCL, London.

Filmene på sculptingthepast.dk er udvalgt i samarbejde med Lars-Martin Sørensen, filmhistoriker, ph.d., Arine Kirstein Høgel, ph.d. i filmvidenskab og antropologi, Carl Nørrested, mag.art. og ph.d. i filmvidenskab, filmhistoriker og filminstruktør, og Tania Ørum, universitetslektor og cand.mag. i engelsk og dansk.