Der er utrolig smukt i norske Ålesund, med skrånende veje og huse i art nouveau-stil. Men der sker ikke en skid.
Denne indiefilm lever højt på begge dele. Med sine smukke indstillinger af mennesketomme gader (tænk Edward Hoppers malerier) udstiller den med stilfærdig deadpan-humor velfærdsstaten som en lun, kvælende dyne. Asta er ung journalist på et virkelig ustresset lokalblad og leder efter stof til spalterne. Også dét er som at se maling tørre – hvad Asta symptomatisk nok gør i en scene.
Én ting vækker hende dog: Rygtet om en indvandrer, der har arbejdet 10 år på den lokale fiskefabrik, men som nu er blevet udvist. Hun møder i sin research kun velmenende, smilende bureaukrati, der forklarer, at alt er gået efter reglerne: ”Det er der nogen, der tager sig af.”
’A Human Position’ fanger langsomt og på snirklet, indirekte vis sin tilskuer ind. Den forsvundne person giver ekko i efterladte genstande, og enhver lille gestus får stor symbolsk vægt. Således også på hjemmefronten, hvor Astas kæreste Live restaurerer skandinaviske møbelklassikere og skriver charmerende kærlighedssange på stueorglet. Deres kat lusker rundt i lejligheden og bliver en nærmest Murakami-magisk bifigur i en ellers meget jordnær film. Et ar på Astas mave udgør et ømt punkt i parforholdet. Men ligesom alt andet i Ålesund er det ikke noget, man råber højt om.
Kan en som-at-slå-i-en-dyne-oplevelse formidles på en måde, så den både bliver interessant, smertelig, sjov og klog? Vi synes det – og håber at I er enige. Intetheden i Ålesund kan noget. Og form og indhold harmonerer perfekt her.
Christian Hansen + Rasmus Brendstrup / Cinemateket
Medvirkende: Amalie Ibsen Jensen, Maria Agwumaro, Lars Halvor Andreassen
Instruktør: Anders Emblem
Norge, 2022
DCP, 78 min.
Engelske undertekster
Tilladt for børn over 15 år