Fire korte værker i feltet mellem film og samtidskunst, der konfronterer os med en mørk samtid, hvor militarisering og apokalyptiske visioner udspiller sig side om side.
‘Fear Fokol’ af Tuva Björk er en mørk rejse ind i en lukket verden af private sikkerhedsfirmaer i Johannesburg, og en refleksion over illusionen om beskyttelse i et skrøbeligt klima med ulighed, frygt og en maskulinitet i krise.
Juliette Le Monnyers ‘Ramallah, Palestine, December 2018’ består af et enkelt, langt take, som er vidne til en konfrontation mellem palæstinensere og israelske soldater, der er ulovligt udstationeret i Ramallah. Visuel evidens, hvor billedfeltet afgrænser vores synsfelt på en måde, der korresponderer med vores position som distancerede iagttagere af den generelle dækning af situationen i Palæstina.
Raed Yassins ‘International Satan’s Day’ er beskriver et landskab af boblende, rygende svovlpøle, som havde helvedes porte åbnet sig under jorden. I et digt fortalt gennem undertekster indvier den tragiske fortæller os i sin situation.
Noémie Lobrys ‘Scrap’ er en strøm af tanker fra en sovende hjerne, hvor korridorer og passager er spejlbilleder både på den slumrende bevidsthed og på den industrielle civilisations tusmørke. Her ligger bilvrag klemt inde mellem revnerne i asfalten som fossiler fra en apokalyptisk fortid.
Instruktør: Juliette Le Monnyer, Noémie Lobry, Raed Yassin, Tuva Bjork
Belgien, Frankrig, Libanon, Sverige, 2025
DCP, 60 min.
Engelske undertekster
Tilladt for børn over 15 år