Apichatpong Weerasethakul – Cannes-vinder og på nogle punkter Thailands svar på Lars von Trier – var til denne film inspireret af den surrealistiske fortælleteknik cadavre exquis, hvor forfattere på…
Apichatpong Weerasethakul – Cannes-vinder og på nogle punkter Thailands svar på Lars von Trier – var til denne film inspireret af den surrealistiske fortælleteknik cadavre exquis, hvor forfattere på skift tilføjer en ny linje til en tekst uden at se den foregående.
Han interviewer her fiskesovs-sælgere, bønder og frugthandlere om deres liv, men lader dem også hver især bidrage til en hastigt voksende fiktiv historie om en handicappet dreng, hans lærerinde og titlens mystiske objekt.
Resultatet er et fint vævet og uudgrundeligt billede af Thailand, hvor man ikke altid kan skelne mellem fakta og fiktion. En helt bevidst pointe, der illustrerer thailændernes overleverede forkærlighed for – og tro på – mundtlige fortællinger, spøgelser og mystiske objekter.
Den smukt restaurerede kopi kan vi takke Det Østrigske Filmmuseum i Wien for, og den fik ganske unikt repremiere på Venedig-festivalen 2013 blot 13 år efter sin urpremiere.
Medvirkende: Somsri Pinyopol, Duangjai Hiransri, To Hanudomlapr, Kannikar Narong
Original titel: Dokfa nai meuman
Instruktør: Apichatpong Weeresethakul
Thailand, Holland, 2000
DCP 4K, 88 min.
Engelske undertekster
Tilladt for børn over 15 år