Bristol-legender hylder Carl Th. Dreyer og ’Jeanne d’Arcs lidelse og død’

I anledning af Carl Th. Dreyers mesterværk ’Jeanne d’Arcs lidelse og død’s 90-års jubilæum og 50-året for Dreyers død opfører Adrian Utley og Will Gregory opfører med chefdirigent Charles Hazlewood den 31. oktober deres eget score til filmen i DR Koncerthuset. Med sig på scenen har de 6 live-musikere fra Portishead og Goldfrapp samt det internationalt kendte danske kor Ars Nova og 6 danske blæsere. Filmen vises i ny-restaureret version.

Liveopførelse til ny-restaureret version af mesterværket
Utley og Gregory har opført deres score få gange – hver gang til bragende anmeldelser og med den absolutte anerkendelse, at de tilfører et nyt niveau til en i forvejen komplet film. ’Jeanne d’Arc’ bliver vist i en ny-restaureret (2017) udgave, der med tydelighed viser Dreyers geni. Hans nærbilleder af den lidende Jeanne (Maria Falconetti) står skarpere end nogensinde før. Tribunalet, hvor de stumme ansigter udkæmper en brutal ideologisk magtkamp, bliver i den nye version yderst skræmmende og får en aktuel undertone, der sender tanker til religiøs undertrykkelse og dissidenter i diktaturstater.  

Portishead & Adrian Utley
Adrian Utley dannede i 1991 Portishead sammen med Beth Gibbons og Geoff Barlow. Portishead er afgørende pionerer på trip-hop-scenen, og deres debutalbum ’Dummy’ (1994) betegnes som et af genrens milepæle. Portishead har udgivet 3 album og senest været på turne i 2015.
’Jeanne d’Arc’ er den eneste stumfilmklassiker, Utley har komponeret musik til. ”Det er en af mine absolutte yndlingsfilm”, fortæller Adrian Utley. ”Carl Dreyer er en af de helt store inspirationer for mig, så det er et stort privilegium, at komme til Danmark og opføre musikken.” 

”Carl Dreyer er en af de helt store inspirationer for mig, så det er et stort privilegium, at komme til Danmark og opføre musikken”

- Adrian Utley

Goldfrapp & Will Gregory
Will Gregory er hofkomponisten i duoen Goldfrapp, han har sammen med sangerinden Alison Goldfrapp. De har sammen udgivet 7 album – senest ’Silver Eye’ i 2017. 29. juli 2018 slutter deres verdensturne, der har varet et år. artFREQ. har tidligere præsenteret to koncerter med Gregory, hvor han har opført musikken til henholdsvis ’He Who Gets Slapped’ (1924) og Stanley Kubricks ’A Clockwork Orange’ (1971). ”Der er ikke mange stumfilm, der egner sig til ny-kompositioner,” siger Will Gregory. ”Mange af dem er teatralske og uendelige slap-stick scener, som er svære at give dybde. Det forholder sig anderledes med ’Jeanne d’Arc’, der er så moderne i sit filmsprog.”
”Det er helt vildt for os, at vi får mulighed for at fejre Jeanne d’Archs 90-års jubilæum i Danmark. Filmen er en ægte mesterværk og en af filmhistoriens vigtigste film.”

Charles Hazlewood & Ars Nova
De 23 kunstnere på scenen bliver dirigeret af den internationalt anerkendte Charles Hazlewood. Han har opført over 100 verdenspremierer for BBC gennem årerne – og har modtaget samtlige anerkendelser, branchen kan tilbyde. Hazlewood har et stort kendskab til den danske musikscene, og var meget præcis i sine ønsker om, at han ville arbejde med korensemblet Ars Nova. ”’Jeanne d’Arcs’ religiøse tema gav den oplagte mulighed, at tilføre et kor til vores komposition,” fortæller dirigent Charles Hazlewood. ”Jeg havde et specifikt ønske om, at arbejde med Ars Nova, der er et kendt navn uden for Danmark.”

Jeanne d’Arc & Carl Th. Dreyer
’Jeanne d’Arc’ havde dansk premiere den 25. oktober 1928 og dermed rammer opførelsen i DRs koncertsal  den 31. oktober 90-året for premiere-ugen. 
Carl Th. Dreyer arbejdede primært i  udlandet  i 1920 og 30’erne. ’Jeanne d’Arcs lidelse og død’ er optaget og produceret i Frankrig. Dreyer blev inviteret til Frankrig af Société Générale des Films for at lave filmen, da myten om Jeanne i de år blomstrede. Dreyer lod sig dog ikke umiddelbart mærke af de nationale interesser. Han brugte flere år på research og casting af Maria Falconetti til titelrollen. Processen, optagelserne og filmen blev mødt med skepsis fra franske gejstlige og politikere. Filmen blev en instant succes hos filmkritikere og –branche. Avantgardisten Luis Buñuel var den første af de store mestre, der kaldte filmen et mesterværk. Mange er fulgt efter og filmen sorterer altid på de dominerende lister over filmhistoriens afgørende værker. Maria Falconettis ansigt er blevet ikonisk. Hendes smerte har været inspiration for kunstnere indenfor alle kunstformer – rebeller, feminister og politikere har alle taget ejerskab på Falconettis udødelige inkarnering af et af filmhistoriens største ikoner. 

Arrangementet er blevet til i et samarbejde mellem artFREQ., DR Koncerthuset og G((o))ng Tomorrow, Volume, HiFi Klubben og Det Danske Filminstitut.

Tid: 31. oktober 2018 kl. 20:00
Sted: DR Koncerthuset, Koncertsalen
Billetter:   http://burl.nu/okeoxz
For yderligere information: Søren Høy, +45 21297019, hoy@artfreq.com, artfreq.com