Tidligere i år vandt Ru Kawahata og Max Porter en Oscar for bedste animerede kortfilm for den bittersøde og opfindsomme ’Negative Space’. De to instruktører har sammensat en kavalkade af fantasifulde og fabulerende stop-motion kortfilm, der spænder bredt i indhold og stemning. Fællesnævneren er deres brug af animationsteknikkens særlige taktile udtryk, som drager publikum ind og tager dem på rundfart i unikke verdener og visioner. Filmene introduceres af instruktørerne Chris Lavis og Maciek Szczerbowski. Arrangementet er lavet i samarbejde med VOID International Animation Film Festival.
Instruktør: Diverse
Filmene i dette program er:
STEMS (Ainslie Henderson, 2015)
En kærlighedserklæring til stop motion-teknikken, der viser hvordan dukker samles af isolerede dele og pustes liv i. Et værk, der viser magien i animationen ved at nedbryde processen bag.
WOODSWIMMER (Brett Foxwell, 2017)
Vi følger et stykke træs tur igennem en kværn i denne eksperimentelle kortfilm - med psykedeliske resultater til følge.
THE STREET (Caroline Leaf, 1976)
I Montreal ligger en jødisk bedstemor for døren, mens familien våger over hende og venter på det uundgåelige. Filmen er malet på glas og er en klassiker inden for canadisk animation.
ADAM (Evelyn Jane Ross, 2016)
Gennem ler undersøger instruktør og animator Evelyn Jane Ross skabelse i dette poetiske og sælsomme værk, der til fulde udnytter lerets føjelighed.
HILARY (Anthony Hodgson, 1995)
En mand fortæller en anormal godnathistorie om kvinden Hilary i dette dystre og sardonisk mareridt.
DER KLEINERE RAUM (Cristobal Leon og Nina Wehrle, 2009)
I et papmaché rum står der en papmaché kasse, hvori der sidder en papmaché dreng i en pamaché skov. Liv og død vælder ud af mørket i et dette korte visit i et barns sind.
JEOM (Kangmin Kim, 2018)
Titlen kan oversættes med “modermærke” og Kim har et enormt et af slagsen på højre balle. Fortalt med visuel kant og humor dykker ‘Jeom’ ned i hvad, der binder generationer sammen.
DOXOLOGY (Michael Langan, 2007)
Stop-motion og pixilation kommer til deres ret i denne syrede komedie om tennisbolde, tandbørstning, dansende biler og Gud. Aldrig har jagten på åndelig vækkelse været mere outreret.
NEGATIVE SPACE (Ru Kuwahata og Max Porter, 2017)
I denne bittersøde Oscar-nominerede fortælling undersøges et far/søn forhold gennem deres fælles interesse: Den effektive pakning af kufferter.
PERSISTENCE OF VISION III (Ismael Sanz-Peña, 2016)
Nidarosdomen i Trondheim kommer under kærlig behandling i dette flimrende og glimrende værk, der båder hylder og driller det afbildede bygningsværk.
AN ORDINARY BLUE MONDAY (Naomi van Niekerk, 2014)
En lille pige forbereder sig til første skoledag, men vold og tragedie lurer. Denne sydafrikanske produktion vandt debutantprisen ved Annecy filmfestivalen i 2016.
ENOUGH (Anna Mantzaris, 2017)
Om de universelle impulser, vi aldrig får handlet på, og det følelsesmæssige anarki, der følger, når man mister kontrollen.
THE BURDEN (Niki Lindroth von Bahr)
Roy Anderssons eksistentielle funderinger møder Wes Andersons kompositioner i denne svenske musical, der udspiller sig langs en motorvej.
DCP, 80 min.
Engelsk dialog