Hvor brød Danmarkshistoriens største arbejderopstand ud? I havnebyen Esbjerg? I den danske arbejderklasses kraftcentrum Aalborg? Mellem de fattige baggårde på Nørrebro?
Nej, den fandt sted i Caribien!
Den 1. oktober 1878 udbrød en enorm arbejderopstand på Sankt Croix, som dengang var den største af de tre øer i det danske koloni-regime Dansk Vestindien. Slavegjorte plantagearbejdere ledet af blandt andre en kvinde kaldet Queen Mary havde fået nok af fortsat at være tvunget til at arbejde på de samme plantager som før den såkaldte afskaffelse af slaveriet i 1848 – og de havde fået nok af, at levevilkårene ikke var blevet forbedret.
Oprøret er siden blevet kaldt ‘Fireburn’, fordi de slavegjorte brændte store dele af øen Sankt Croix, herunder plantagerne og kolonialisternes bygninger, ned til grunden. Oprøret blev slået ned med brutal vold af myndighederne og er siden blevet fortrængt fra de fleste historiebøger i Danmark.
Derfor sætter Cinemateket den 1. oktober 2024 fokus på Fireburn, Queen Mary og dekolonial modstand på de tidligere dansk-vestindiske øer (i dag De Amerikanske Jomfruøer) ved at vise syv kortfilm skabt af ‘Virgin Islanders’ (personer fra De Amerikanske Jomfruøer).
Efter visningen af ‘Fireburn, the Documentary’ (2020) vil programmedarbejder og filmskaber Adam Paaske interviewe kunstneren La Vaughn Belle via skype.
I Danmark er La Vaughn Belle mest kendt som den ene halvdel af duoen bag statueprojektet ‘I Am Queen Mary’ (Jeannette Ehlers udgør den anden halvdel). La Vaughn Belle har et dybt kendskab til både Fireburn, Queen Mary og dekolonial modstand på de tidligere dansk-vestindiske øer.
Samtalen vil især kredse om, hvilke betydninger Fireburn har for befolkningen på de tidligere dansk-vestindiske øer, hvordan Queen Mary som historisk figur har påvirket La Vaughn Belle på et personligt plan, og hvilke dekoloniale potentialer kunsten har i hendes øjne.
Samtalen er på engelsk og kommer til at vare omkring 60 minutter inklusive spørgsmål fra salen.
Efter samtalen viser vi seks audiovisuelle værker af La Vaughn Belle, som alle forholder sig til enten Danmark som kolonination og/eller forskellige fomer for dekolonial modstand på de tidligere dansk-vestindiske øer.
Instruktør: Joel Fendelman
Den korte dokumentarfilm ‘Fireburn, the Documentary’ (2020) fortæller historien om Danmarkshistoriens største arbejderoprør, som fandt sted den 1. oktober 1878 på den caribiske ø Sankt Croix: Fireburn. Filmen kaster lys på de umenneskelige forhold, som det danske koloniregime havde produceret, og på de afrocaribiske modstandskvinder, der dengang som nu bliver kaldt “Queens” – herunder Queen Mary – fordi de førte an i oprøret. Ved at sammenvæve kraftfuldt arkivmateriale, etnografiske optagelser og interviews med historikere, kunstnere og aktivister fra de tidligere dansk-vestindiske øer (herunder La Vaughn Belle) forbinder filmen fortiden med nutiden, de koloniale menneskerettighedskrænkelser med den dekoloniale modstandskamp – og danmarkshistorien med verdenshistorien. Filmen er både bag og foran kameraet primært lavet af ‘Virgin Islanders’.
Medvirkende: La Vaughn Belle, Campbell Carter, David Kimba Christian
USA, 2020
Kendes ikke, 20 min.
Engelske undertekster
Tilladt for børn over 15 år
Instruktør: La Vaughn Belle
Seks audiovisuelle værker af La Vaughn Belle, som alle forholder sig til enten Danmark som kolonination og/eller forskellige fomer for dekolonial modstand på de tidligere dansk-vestindiske øer.
De seks kortfilm er:
SOMEBODY’S BEEN SITTING IN MY CHAIR, SOMEBODY’S BEEN SLEEPING UNDER MY BED
‘Somebody’s Been Sitting in My Chair, Somebody’s Been Sleeping Under My Bed’ (2011) er det første audiovisuelle værk af den crucanske kunstner La Vaughn Belle, hvor hun direkte konfronterer den danske kolonialisme i Caribien. Værket er en underfundig og oprørsk genopførelse af eventyret ’Guldlok og de tre bjørne’ i en tidligere dansk plantages “store hus”.
THE FIRST AND THE LAST
La Vaughn Belle har optaget kortfilmen ‘The First and the Last’ (2011) i Danmark, nærmere bestemt på Frederiksborg Slot og ved generalguvernør Peter von Scholtens grav på Assistens Kirkegård. Stærke sætninger om disse steders forhold til Danmarks voldelige kolonihistorie konfronterer disse steders pæne facader. For eksempel skriver La Vaughn Belle med poetisk præcision: “Hvem kan fortælle en historie, der ikke har nogen ende”.
STRANGE GODS BEFORE THEE
I det korte split-screen-værk ‘strange gods before thee’ (2020) udforsker La Vaughn Belle en række spirituelle og helbredende praksisser kendt som ‘obeah’. De florerede blandt slavegjorte mennesker overalt i Caribien, og i det historiske Dansk Vestindien blev ‘obeah’-praksisserne opfattet som et udtryk for modstand mod det danske kolonistyre. Værkets titel er inspireret af det første af Det Gamle Testamentes ti bud: “Du må ikke have andre guder end mig”. Ved at fortælle historien om et stort baobabtræ på Sankt Croix, hvor kvinder efter sigende blev brændt levende for deres deltagelse i Fireburn-oprøret af 1878, svøber La Vaughn Belle landskabet i en spøgelsesagtig dis for at vise, hvordan øen fortsat bliver hjemsøgt af koloniale strukturer. Selv har La Vaughn Belle skrevet, at filmen er en fortælling om modstand: “Værket understreger, hvordan disse ritualers kropsliggjorte viden er blevet brugt som et transformativt redskab til at modvirke den vold, der var en central del af det koloniale projekt”.
IN THE PLACE OF SHADOWS
Ideen til ‘In The Place of Shadows’ (2021) blev undfanget i projektrummet “ARIEL – Feminisms in the aesthetics”, en platform for intersektionel feministisk praksis i Kvindernes Bygning i København. Kvindernes Bygning er både central for værkets tilblivelse og dets indhold, da ‘In The Place of Shadows’ med poetisk kraft fortæller historien om de to sorte børn Alberta Viola Roberts og Victor Cornelius, som blev sejlet fra Dansk Vestindien til København i 1905 på foranledning af grundlæggeren af Kvindernes Bygning: Forfatteren Emma Gad. Det var også Emma Gad, der stod bag, at de to børn blev udstillet som en del af Tivolis “Dansk Koloniudstilling” i løbet af sommeren 1905. Tusinder og atter tusinder af hvide besøgende gik i Tivoli for at “opleve” de to børn. Efter udstillingen blev Alberta og Victor anbragt på et børnehjem i Danmark. Alberta døde af tuberkulose som allerede 16-årig, imens Victor levede resten af sit liv i Danmark, hvor han blandt andet kom til at arbejde som lærer og musiker. Filmen er optaget på Sankt Croix, hvor La Vaughn Belles voiceover nedbryder barrieren mellem fortid og nutid ved at tale direkte til børnene. Således tydeliggør La Vaughn Belle også i dette videoværk, at vi bærer historien i os – at historien bor i vores kroppe.
POR EL VIENTO Y LA CORRIENTE / BECOMING WIND AND CURRENT
‘Por El Viento y La Corriente / Becoming Wind and Current’ er filmet på Puerto Ricos nordøstlige kyst, i Loíza. Det er et transnationalt værk, som med poesi og kokosnødder i store mængder fortæller historien om de hundredvis af slavegjorte mennesker, som flygtede fra øen St. Croix til naboøen Puerto Rico ved at bygge kanoer eller kapre skibe i deres kamp for frihed. Disse bortløbne, rebelske slavegjorte blev omtalt som ‘maroon’ under forskellige kolonistyrer i Caribien, herunder Dansk Vestindien.
BETWEEN THE DUSK AND DAWN (HOW TO NAVIGATE AN UNSETTLED EMPIRE)
Kortfilmen ‘Between the Dusk and Dawn (how to navigate an unsettled empire)’ (2023) er halvt optaget på USA's østligste punkt, på øen Sankt Croix, og halvt på USA’s vestligste punkt, på øen Guam. Solen står op på Sankt Croix, når solen går ned på Guam, og tilbage skælver et spørgsmål i vinden: Er solen ved at stå op eller gå ned over USA’s imperium? Selv skriver La Vaughn Belle, at hun i værket aktivt bruger sin position som ‘Virgin Islander’ til at reflektere “over begreber som demokrati, statsborgerskab og mytedannelse”.
Medvirkende: La Vaughn Belle
USA, 2022
Kendes ikke, 40 min.
Engelsk dialog
Tilladt for børn over 15 år