I efterårets sæson af 'Amerikansk Avantgardefilm' er fokus på de kvindelige filmmagere. Ligesom i Hollywood, og i mainstream-filmen generelt, var det mændene, der dominerede efterkrigstidens…
I efterårets sæson af 'Amerikansk Avantgardefilm' er fokus på de kvindelige filmmagere. Ligesom i Hollywood, og i mainstream-filmen generelt, var det mændene, der dominerede efterkrigstidens amerikanske avantgardefilm.
Når det er sagt, er det imidlertid påfaldende, at den instruktør, som i et historisk perspektiv synes at indtage rollen som en overgangsfigur mellem 30’ernes surrealistisk prægede avantgardefilm og 50’erne og 60’ernes eksperimental- og undergrundsfilm, var en kvinde, nemlig den russiskfødte newyorker Maya Deren.
Og hun var ikke alene. Ser man nærmere på periodens alternative filmmiljøer, kunne den tanke melde sig, at filmmediet i de år appellerede til kvindelige kunstnere, måske fordi de personlige, poetiske og uafhængigt producerede film var et felt, der ikke i samme grad som så mange andre kunstarter på forhånd var defineret af mænd. Maya Deren – som er emnet for sæsonens indledende dokumentar – talte om, at hun blev tiltrukket af de levende billeder, fordi hun her kunne beskæftige sig med kropslig bevægelse og tilstande i konstant metamorfose.
Det er én forklaring. Andre bud er på spil i de tre efterfølgende events om henholdsvis Shirley Clarke, Babette Mangolte og Yoko Ono.
Lars Movin
Peter Christian Rude
Se mere
Film i serien
25. aug.
Foredrag om Maya Deren
11. sep.
Foredrag om Shirley Clarke
15. sep.
Babette Mangoltes ’The Sky on Location’ med introduktion
28. sep.
Foredrag om Yoko Ono
Tilmeld dig Cinematekets ugentlige nyhedsbrev
Få nyheder om film, tilbud og aktiviteter i Cinemateket. Nyhedsbrevet udkommer en gang om ugen.