Månedens Film: Standing Tall

Fransk knytnæve med Deneuve

17. maj - 27. maj

Månedens Film i maj er raffineret fransk socialrealisme, når det er allermest nødvendigt – med en stærk Catherine Deneuve i front.

Teenage-knægten Malony er ufokuseret og vred på verden, og med en ung enemor i konstant krise har han grund til at være det. Hendes begrænsede omsorg bliver brændt af på Malonys baby-lillebror, og så er det overladt til hårdtprøvede socialarbejdere at holde Malony på vej mod en eller anden fremtid. Hans eget bedste bud: At blive tatovør. Han duer bare ikke til at tegne.

Emmanuelle Bercots ’Standing Tall’ (’La tête haute’) blev nomineret til otte César-priser og vandt de to – for mest lovende unge skuespiller og bedste mandlige birolle til henholdsvis Rod Paradot og Benoît Magimel, der begge er jordrystende gode. Malony rummer hele spektret fra voksenvrede til fosterstilling, og han finder især nye følelsesmæssige sider, da han omsider møder kærligheden på et behandlingshjem på bøhlandet.

Catherine Deneuve har rundet de 74 år, men hun bliver ved med at finde projekter, der både har kant, ungdommelig vildskab og samfundsmæssig relevans. I ’Standing Tall’ fik hun velfortjent sin César-nominering nummer 14 for sin rolle som dommeren, der skal vurdere Malonys sag. Hun kan splitte familier ad – eller redde skæbner med dyre rehabiliteringsplaner. Måske.

”Vi lægger skinnerne for de unge. Men toget kan vi ikke køre for dem,” som dommer Blaque udtrykker det.

Filmen er født til at skabe debat om velfærdssamfundets ansvar for familier i krise, men nok især om de resursemæssige omkostninger. Den fungerer som helstøbt drama, og den giver bedre end tykke rapporter forståelse for kompleksiteten i enkeltsager. Vi føler med de socialarbejdere, der ser deres følelsesmæssige investeringer give nul i afkast – ud over raserianfald fra knægte uden stopklods.

’Standing Tall’ har nuancerne, tyngden og de uforglemmelige præstationer, vi har vænnet os til at forbinde med fransk film, når den er bedst. Det er ikke altid behageligt. Men det er nødvendig, raffineret filmkunst.

Filmen vises i samarbejde med CPH PIX. Den første visning er som vanligt gratis for medlemmer – billetter til denne specifikke visning sættes til salg den 27. marts (for at sikre, at alle medlemmer har nået at få programmet med posten). Reserverede billetter til denne visning skal afhentes senest den 15. maj.

Rasmus Brendstrup, programredaktør / Cinemateket

Køb billetter

Film i serien

Vælg dato
Ma Ti On To Fr
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
maj
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
juni
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30