Cinemateket

Serie

Sort/hvid

Farvefilmen har været det naturlige visningsformat siden 1950-60’erne. Men der bliver stadig hvert år produceret en stribe markante film i sort/hvid. Ofte fulgt af både omtale, anerkendelse og priser…
Farvefilmen har været det naturlige visningsformat siden 1950-60’erne. Men der bliver stadig hvert år produceret en stribe markante film i sort/hvid. Ofte fulgt af både omtale, anerkendelse og priser. Tænk bare på Michel Hazanavicius’ Oscar-vindende hyldest til stumfilmæraen ’The Artist’ (2011) eller ’Pigen med nålen’, der er Danmarks bud på en nominering til den gyldne statuette i 2025 – og som allerede ved filmfestivalen i Cannes blev fremhævet for sin visuelle stil (dansk premiere 23. januar).

Farverne, som gjorde deres indtog fra midten af 1930’erne, var til at begynde med forbeholdt dyre prestigefilm eller westerns og musicals. Tre årtier senere dominerede de så kraftigt, at s/h overvejende blev brugt til hurtigproducerede b-film. I dag er overvejelserne – særligt de kunstneriske – langt mere subtile.

De fortællemæssige tanker bag valget af s/h er givetvis lige så mange, som der er film. Men sikkert er det, at farver ikke altid er den bedste måde at fortælle sin historie på. Monokrom billedæstetik gør noget ved måden hvorpå vi afkoder og forholder os til et givent værk. Påvirker vores tids- og stedsopfattelse, peger på sig selv som frembringelse, peger tilbage på sin ophavshaver.

I denne serie, som løber gennem hele januar-marts, har vi udvalgt 12 film, der siden 1971 har påkaldt sig opmærksomhed for brugen af s/h. Spandet er bredt. I den ene ende fx den ungarske auteur Belá Tarr, som alene excellerer i s/h, og gerne gør det i adstadige kompositioner, fulde af kontraster og skygger (hér repræsenteret ved ‘Hesten fra Torino’): ”Jeg synes, de nuværende Kodak-farver ligner malet plastik. Den grønne er for grøn, den røde er for rød, den blå er for blå. For mig er s/h-film mere farverig, og der eksisterer jo et utalt af grå nuancer,” udtalte han en gang ved et besøg i Cinemateket.

I den anden ende er der amerikanske Kevin Smith, hvis indie-debut, kioskkomedien ’Clerks’, ifølge instruktøren selv blev skudt i s/h fordi farvefilm var umulig at styre i det neonrørsoplyste optagemiljø – hvilket viste sig at være en heldig beslutning, da kritikken efterfølgende tolkede valget som et bevidst forsøg på at få æstetikken til at matche optagelserne fra et butiksovervågningskamera.

Indimellem kan du se film af Jim Jarmusch, Pawel Pawlikowski, Spike Lee, Miguel Gomez m.fl. Og allerede den 15. januar introducerer Kasper Bering Liisberg (Film- og Medievidenskab, KUA) Martin Scorseses ’Raging Bull’, fortæller om filmens billedsprog og trækker linjer til andre nyere, markante sort/hvid-film.

… og har du mod på endnu mere, så tjek programmets øvrige serier for flere perler – bl.a Psych-Out!-biffen med ’Sin City’, Filmuniversitet med ’Eraserhead’, ’Persepolis’ med oplæg i Film & Litteratur og ’The Lighthouse’ under årets Lysfilmfestival.

Kristoffer Pedersen, Tobias Lynge Herler og Morten Tang / Cinemateket
Read more

Films in serie

05. Jan.

Hesten fra Torino

07. Jan.

Smertende nat

08. Jan.

Tabu

11. Jan.

Smertende nat

15. Jan.

Raging Bull + oplæg v. Kasper Bering Liisberg

15. Jan.

Tabu

19. Jan.

Hesten fra Torino

23. Jan.

Klassikeren: Sidste forestilling + oplæg af Christina Rosendahl

29. Jan.

Ida

29. Jan.

Klassikeren: ‘Sidste forestilling’

30. Jan.

Smertende nat

30. Jan.

Raging Bull

02. Feb.

Tabu

06. Feb.

Clerks + filosofisk standup

07. Feb.

Klassikeren: ‘Sidste forestilling’

08. Feb.

Manhattan

08. Feb.

Ida + filosofisk oplæg om identitet

11. Feb.

Klassikeren: ‘Sidste forestilling’

11. Feb.

Regular Lovers

14. Feb.

Down by Law

15. Feb.

Ude på noget

15. Feb.

Nebraska

18. Feb.

Klassikeren: ‘Sidste forestilling’

20. Feb.

Hesten fra Torino

21. Feb.

Ida

23. Feb.

Regular Lovers

27. Feb.

Nebraska

01. Mar.

Klassikeren: ‘Sidste forestilling’

01. Mar.

Manhattan

02. Mar.

Down by Law

06. Mar.

Clerks - døgneren

06. Mar.

Klassikeren: ‘Sidste forestilling’

09. Mar.

Raging Bull

11. Mar.

Ude på noget

11. Mar.

Nebraska

12. Mar.

Manhattan

15. Mar.

Clerks - døgneren

16. Mar.

Klassikeren: ‘Sidste forestilling’

21. Mar.

Down by Law

22. Mar.

Klassikeren: ‘Sidste forestilling’

27. Mar.

Klassikeren: ‘Sidste forestilling’