Rosens navn

Jean-Jacques Annaud, 1986
Umberto Eco skrev med ‘Rosens navn’ en moppedreng af en detektivkrimi baseret på enorm research i middelalderens tænkning og ikke mindst dens tabuer. Man kan mene, at Sean ‘007’ Connery måske er et…
Umberto Eco skrev med ‘Rosens navn’ en moppedreng af en detektivkrimi baseret på enorm research i middelalderens tænkning og ikke mindst dens tabuer. Man kan mene, at Sean ‘007’ Connery måske er et friskt valg til rollen som 1300-tals-munken William af Baskerville, der sætter sig for at løse en mordgåde, hvis proportioner og perspektiver bare vokser. Men ved Aristoteles’ skæg: Underholdningsværdien fejler ikke noget, og filmens dystert forfrosne atmosfære tåler mange gensyn.

Og så er ‘Rosens Navn’ tilmed et af uhyre få eksempler i filmhistorien på en vellykket film, hvori middelalderens lærdomskultur spiller en afgørende rolle.

”En vigtig kvalitet ved filmen (og bogen) er, at den ikke synker ned i klichéerne med middelalderens barbariske mørke over for senere tiders klare lys. I stedet opererer både den kritiske fornuft og den doktrinære autoritetstro inden for samme middelalderlige lærde miljø,” har middelalderhistorikeren Jacob Tullberg udtalt.

Medvirkende: Sean Connery, F. Murray Abraham, Christian Slater
Original titel: Der Name der Rose
Instruktør: Jean-Jacques Annaud
Tyskland, Italien, Frankrig, 1986
35mm, 129 min.
Danske undertekster
Tilladt for børn over 15 år

Se mere

Film i serien – Filosofisk Filmfestival 2024

Se alle