Da Lumière-brødrene i 1896 præsenterede deres film af toget, der ankommer til stationen, udledte det kaos i salen. Publikum frygtede simpelthen, at toget ville fortsætte ud ad lærredet og ind i salen…
Da Lumière-brødrene i 1896 præsenterede deres film af toget, der ankommer til stationen, udledte det kaos i salen. Publikum frygtede simpelthen, at toget ville fortsætte ud ad lærredet og ind i salen. Eller sådan lyder en af filmhistoriens mest kendte myter i hvert fald. Myten har gødet mange diskussioner om filmmediets iboende illusionskræfter, og publikummets reaktion kan siges at være 3D-filmens raison d’être. nemlig at skabe en så præcis optisk illusion, at objekter frigør sig den todimensionelle billedflade og frit passerer ud i biografrummet. Louis Lumière må selv have været bevidst om sin films kraft, for i 1934 optog han nemlig scenariet igen – denne gang med tidens 3D-teknologi.
Instruktør: Louis Lumière
, 1934
DCP Real 3D,
Uden dialog
Tilladt for børn over 15 år