Arbejderromantik får en helt ny klang i Nadège Trebals dampende drama om en arbejdsløs småsvindler, der drager ud i verden for at tjene præcis 12.000 euro og vinde sin stolthed og kone tilbage.
‘Twelve Thousand’ er en film om crazy love, om den altopslugende kærlighed, der kan få et par til at gå gennem ild og vand, eller til at rive hovederne af hinanden. Det er en film om begær, begær efter hinandens kroppe, og begær efter penge, med parforholdet som en lille forretning drevet af de to valutaer, penge og sex. Det er i bedste franske tradition en film om arbejderklassens kamp for accept, som var den skrevet af Robert Guédiguian, men fortalt med humor, kulør og et gran af dansende galskab, som var den instrueret af Jean-Jacques Beineix.
I virkeligheden er den både skrevet og instrueret af Nadège Trebal, der spillefilmdebuterer efter to prisbelønnede dokumentarer om rå mænd, der arbejder i industriens bund på henholdsvis et olieraffinaderi og en skrotplads. Og det er én af de mænd, hun nu har genskabt i fiktionens form, mens hun selv spiller kvinden i hans favn.
Da Frank (Arieh Worthalter) mister sit illegale job, frygter han, at han også mister Maroussia (Trebal). Deres kærlighed er der ellers ingen, der betvivler. Den oser ud af hver en pore på deres nøgne hud, mens bedstemor hovedrystende går en tur med barnet. Men for at elske hinanden fuldt må de være lige, og således bevæger Frank sig ud på landevejene for at bevise sin kærlighed og sit værd som mand og vende hjem med præcis det samme beløb, som Maroussia tjener på et år, 12.000 euro, hverken mere eller mindre.
Det bliver starten på en proletarisk odyssé, som Frank tager på sig med forstilt ridderlighed, og det er en af styrkerne i Trebals film: at den på den ene side med solidarisk indignation viser, hvordan mulighederne for ufaglærte arbejdere er ved at forsvinde ud af Frankrig, og hvordan den på anden side ikke lader sig bremse af det.
Frank formår at skaffe penge uden arbejde. Han sælger smuglercigaretter, danser og stjæler, og bliver undervejs mere og mere forelsket i sin egen formåen. Og det er den anden styrke ved ‘Twelve Thousand’, dens dobbelte begær. Det er en fysisk og sanselig film, der provokerer ved at koge alle værdier ned til penge og sex, og triumferer ved at insistere på kærligheden i begge dele. Det giver helt ny mening til begrebet arbejderromantik.
Medvirkende: Arieh Worthalter, Nadège Trebal, Liv Henneguir, Florence Thomassin
Original titel: Douze Mille
Instruktør: Nadége Trebal
Frankrig, 2019
111 min.
Engelske undertekster
Tilladt for børn over 15 år