Inden visningen vil Lars Movin tale om forbindelserne mellem beatgenerationens forfattere og tidens undergrundsfilmmiljø – herunder om, hvordan noget, der kunne betegnes som en beat-attitude eller en beat-sensibilitet, kom til udtryk på film, før beat-fænomenet for alvor havde manifesteret sig i bogudgivelser og massemedier. Introduktionen varer 30 minutter.

TILBUD Lars Movins anmelderroste bog 'Amerikansk avantgarde' vil være til salg efter visningen til kun 50 kroner. Omfang: 697 sider.

Pull My Daisy

Instruktør: Robert Frank, Alfred Leslie

Der eksisterer kun yderst få filmiske vidnesbyrd om beatforfatternes gøren og laden, som rent faktisk er optaget dengang, hvor de begivenheder, bøgerne handler om, fandt sted. Og det vigtigste af dem, der findes, er uden tvivl ’Pull My Daisy’ fra 1959 - Robert Franks legendariske entré på filmscenen. Filmen er instrueret i samarbejde med maleren Alfred Leslie og baseret på et teaterstykke af Jack Kerouac med titlen ’The Beat Generation’, skrevet i 1957 (året hvor ’On the Road’ udkom) og udgivet i bogform i 2005. Stykket var inspireret af en autentisk hændelse hos vennerne Neal og Carolyn Cassady i Californien i midten af 50‘erne, men i filmversionen har de to instruktører forholdt sig ret frit til forlægget og har snarere tilstræbt at skildre en særlig livsstil, en attitude, en måde at kommunikere på – understøttet af Kerouacs improviserede monolog på lydsiden i kombination med David Amrams musik. ’Pull My Daisy’ blev i 1996 anerkendt af Library of Congress som værende af “historisk og æstetisk betydning” og blev indlemmet i National Film Registry. En milepæl indenfor amerikansk independent film og et klassisk blik på selve sjælen i Beat. En milepæl indenfor amerikansk independent film og et klassisk blik på selve sjælen i Beat.


Medvirkende: Allen Ginsberg, Gregory Corso, Larry Rivers, Peter Orlansky.

USA, 1958
16mm, 28 min.
Engelsk tale
Tilladt for børn over 15 år

Desistfilm

Instruktør: Stan Brakhage

Inspireret af et ophold i San Francisco, hvor han bl.a. havde set Christopher Maclaines ‘The End’, rejste Stan Brakhage i 1954 tilbage til sin hjemby, Denver, Colorado, og optog på fire filmruller fra Anden Verdenskrig dette spontane tidsbillede med en flok lokale beatniks (inden den betegnelse var kendt). Det er den første Brakhage-film, hvor kameraet konsekvent er subjektivt, dvs. scenerne fra et selskab af unge mennesker er ikke oplevet udefra, men af én af deltagerne. Filmen forsøger at indfange følelsen af individets eksistentielle ensomhed, og samtidig udvikler Brakhage her nogle af de æstetiske greb, som siden kom til at indgå i hans personlige filmsprog.


Medvirkende: A. Austin, Robert Benson, Yvonne Fair, Laurence Jordan

USA, 1954
Blu-Ray, 7 min.
Engelsk dialog
Tilladt for børn over 15 år

The End

Instruktør: Christopher Maclaine

Måske den første egentlige beat-film. Christopher Maclaine blev født i Oklahoma i 1923 og flyttede siden til San Francisco, hvor han i slutningen af 1940’erne blev en del af det litterære miljø, var med til at starte et litterært magasin (Contour) og udgav små digtbøger. I 1953 optog han med hjælp fra den erfarne filmmand Jordan Belson sin første film, ‘The End’, der vakte en vis opsigt som en skildring af den post-atomare angst og nihilisme, som prægede en del af generationen. Filmen foregreb træk af San Francisco Renaissancen – og formelt også af den senere strukturalistiske film – men selv om en så prominent skikkelse som Stan Brakhage erklærede sig som en stor fan af debutfilmen, formåede Maclaine ikke siden at ramme tidsånden på samme præcise måde. Da han døde i 1975, var han nedbrudt af alkohol, stoffer og psykiske problemer.



USA, 1953
16mm, 35 min.
Engelsk dialog
Tilladt for børn over 15 år

Datoer

Film i serien – Amerikansk avantgarde

Se alle

Aktuelle film i Cinemateket

Se alle