Guitaristen, komponisten, produceren m.m. Peter Peter kan i år fejre 50 års-jubilæum som musiker og markerer det med en punkmusical, han har arbejdet på i mere end fem år, og som han præsenterer i et særligt setup i Cinemateket lørdag den 12. oktober. Peter Peter kan opleves i en samtale med forfatter Jan Poulsen, hvor han kommer ind på arbejdet med musicalen, som afspilles i sin fulde længde. Samtidig åbner han op for sin store passion for film og introducerer sin favorit, den tjekkiske kultfilm ’Valerie og miraklernes uge’. (Talk, musical og film varer i alt fire timer. Samtaledelen er på dansk).
’En eftermiddag med Peter Peter’ bliver anderledes end noget, man nogensinde før har oplevet med den innovative guitarist, som var med i Danmarks første punkband Sods, siden Sort Sol – et af de mest langtidsholdbare rockorkestre herhjemme. Han vil ikke vride toner ud af sin lyserøde Hagström-guitar, men løfte sløret for sin spritnye musical ’Peter Peter presents THE BLEEDER PLAYERS as The Apparatus of Doom and Gloom In They Killed Us All with Spit and Polish’. Vi skal høre musicalen i mørke i fuld længde (45 minutter), hvorefter Peter Peter vil fortælle om tankerne bag og arbejdet med den i samtale med forfatter Jan Poulsen.
Efter en kort pause sender Peter Peter og Jan tanker og ord tilbage til punkdagene i 1977-83, hvor Peter Peter som guitarist og komponist i Sods var toneangivende for det nybrud, som fik varig betydning for dansk pop og rock. Samtalen mellem de to vil især handle om Peter Peters store passion for film og filmmusik. For ved siden af sit virke i egne bands har dagens hovedperson komponeret musik til mere end 100 film og er meget optaget af samspillet mellem lyd og billeder.
Som et eksempel på, hvordan film og musik kan komplementere hinanden, ja, ligefrem spille naturligt sammen, har Peter Peter valgt at vise den tjekkiske kultfilm ’Valerie og miraklernes uge’ fra 1970 af instruktøren Jaromil Jireš:
”Det er en af mine yndlingsfilm, hvor alt, jeg kan lide ved film, går op i en højere enhed: Filmen er ren kunst, utrolig smuk, og så er jeg forelsket i dens soundtrack af den klassiske komponist Luboš Fišer. Han har hjertet med i sit arbejde, men eksperimenterer gerne. Han har skabt sin egen stil mellem det klassiske og moderne, som især er tydeligt ved hans brug af synthesizers, og det fungerer fantastisk i denne film.”
Samtalen krydres med sjældne eller helt ukendte optagelser fra Peter Peters arkiv.
PROGRAM
14:15 Velkomst, talk og lyttebiograf med ‘Peter Peter presents THE BLEEDER PLAYERS as The Apparatus of Doom and Gloom In They Killed Us All with Spit and Polish’
15:45 Pause
16:00 Talk og visning af ’Valerie og miraklernes uge’ (original 35mm version)
18:30 Tak for i dag
PETER PETER
Peter Peter dannede i 1977 Sods, som siden blev til Sort Sol, hvor han var den musikalske drivkraft frem til 1995. Derefter han har stået i spidsen for Bleeder og arbejdet med utallige andre bands. Han har været fødselshjælper for mange unge navne, bl.a. Iceage, medvirket på mere end 100 plader og skrevet musik til lige så mange film, teaterstykker, computerspil m.m. Han har senest komponeret musik til tv-serien ’Copenhagen Cowboy’ (2023) og i eget navn udsendt LP’en ’Mermaid Bay’ (2023). Musicalen ’Peter Peter presents THE BLEEDER PLAYERS as The Apparatus of Doom and Gloom In They Killed Us All with Spit and Polish’ udkommer på plade EFTER dagens event (TBA).
JAN POULSEN
Forfatter Jan Poulsen var ansat på Danmarks Radio P3 i årene 1982-99 og er hovedforfatter på Politikens rockleksika 1982-2005. Han har udgivet en lang række bøger, bl.a. biografier om David Bowie, Iggy Pop, Eik Skaløe og Sort Sol. Han udgav sidste år en bog om Sods’ første LP ’Minutes To Go’ i serien ’Danske albums’.
Jan Poulsen og Morten Tang, programredaktør / Cinemateket
Instruktør: Jaromil Jires
Den tjekkiske kultfilm ’Valerie og miraklernes uge’ fra 1970 (løst baseret på Vítezslav Nezvals roman af samme navn, 1935) blander vampyrfilm, lokal folklore, Fellini-Dreyer-Bergman-inspiration, eventyr i bedste brødrene Grimm-stil m.m. i en billedfabel, som gennemstråles af en helt særlig kraft. Scenografi, kameraarbejde og musik går op i en højere enhed i fortællingen om en ung piges overgang fra barn til voksen. Plottet er lige så løst som billederne og tonerne er forlokkende, og tilsammen danner de en: ”umådelig smuk og yderst ubegribelig … symbolladet fabel eller en surrealistisk drøm, der ikke lader sig anbringe på en logisk formel”, som Berlingske Tidende skrev det ved filmens danske premiere i 1978.
’Valerie og miraklernes uge’ er et fornemt eksempel på de filmsproglige eksperimenter, som kendetegnede den tjekkiske nybølge i 1960-70’erne men som ikke altid faldt i god jord hos censuren. Filmen var forbudt i sit hjemland frem til Jerntæppets fald i 1989, og flere kritikere har da også peget på dens indbyggede, allegoriske anfægtelse af den totalitarisme, som prægede samtidens kommunistiske Europa. Samtidig er den kræs for alle, der interesserer sig for psykoanalyse og sindets kroge og afkroge. En film, der bare skal opleves på stort lærred – og ved denne særlige lejlighed oven i købet i en original dansktekstet 35mm-kopi.
Medvirkende: Jaroslava Schallerová, Helena An˛zová, Petr Kopriva
Original titel: Valerie a týden divu
Tjekkiske Republik, 1970
35mm, 85 min.
Danske undertekster
Tilladt for børn over 15 år