’Strangers on a Train’ var krimidronningen Patricia Highsmiths første roman, og Alfred Hitchcock vidste i 1950, at han havde gjort et kup ved at sikre sig rettighederne. Dobbeltgængeri, spejlinger, forskruet socialt spil, brutal død – det var som skrevet til ham.
To af tidens største mandlige forfattere, Dashiell Hammett og Raymond Chandler, var i spil til at omsætte den til manuskript, og Chandler gjorde et ihærdigt forsøg. Men han og Hitchcock kunne hverken finde fælles fodslag eller udstå hinandens personlighed. Til slut blev filmen alligevel rendyrket Hitchcock, æstetisk fuldbragt, pervers og fascinerende.
”Ud over at rumme en af hans lifligste blandinger af groteskhed og skønhed tilføjede Hitchcock en stribe stærke visuelle motiver, bl.a. den genkommende knuste cirkel og en betoning af forlystelsesparken som et sted, hvor livets demente aspekter kommer koncenteret til udtryk; en ventil for dionysiske oprør og årelang undertrykkelse,” som dagens oplægsholder Donald Spoto udtrykker det.
’Farligt møde’, som den danske titel lyder, blev også en af hans mest psykologisk betændte film – måske fordi dramaets forskruede hovedpersoner (spillet af Robert Walker og Farley Granger) ret præcist udtrykte Hitchcocks egne neuroser og drifter. Det mener i hvert fald Donald Spoto, der skrev Hitchcocks officielle biografi og efterfølgende den mere mørke ’The Dark Side of Genius’:
”Ekstremerne i hans adfærd – de impulsive anarkistiske udbrud, der stak ud fra hans forsøg på at opretholde en respektabel facade over for offentligheden – afspejlede hans sjælelige tilstand, akkurat som de karakteriserede Walker og Granger i filmen.”
Filmen introduceres kort af Donald Spoto, og efter filmen udfører han (på engelsk) en af sine veloplagte værk-dissektioner. Arrangementets samlede varighed er ca. 161 minutter, og bagefter er der mulighed for at købe et udvalg af Spotos 30 bøger til særpris.
Rasmus Brendstrup, programredaktør / Cinemateket
Instruktør: Alfred Hitchcock
Tennisstjernen Guy Haines (Farley Granger) møder tilfældigt en snakkesalig fan på sin togrejse. Det bliver skæbnesvangert, for den pågældende, Bruno (Robert Walker), er mentalt afsporet. Han antager efter mødet, at de to er enige om at ”bytte mord”: Bruno rydder Guys lilleby-kone af vejen, så Guy kan få sin society-kæreste Anne (Ruth Roman). Til gengæld skal Guy myrde Brunos forhadte far. ”You do mine, I do yours. Criss-cross.”
I Brunos hoved er det den perfekte plan, og han opfylder hurtigt sin del af aftalen. Da det går op for ham, at Guy ikke vil lege med, iværksætter han en psykologisk nervekrig. ‘Farligt møde’ er intens, intelligent suspense, højt skattet af Hitchcock-kendere for sin geniale centrale idé, skarpe dialog og fremragende skuespil.
Filmen udgjorde desuden det første frugtbare møde mellem Hitchcock og fotografen Robert Burks, der siden stod bag kameraet på yderligere 11 af instruktørens film. Burks’ eminente sort/hvide billedside tildeler ‘Farligt møde’ en nærmest ekspressionistisk dybde og kontrast i dens mange visuelt prægnante sekvenser – og affødte da også en Oscar-nominering for bedste fotografering.
Medvirkende: Farley Granger, Ruth Roman, Robert Walker
Original titel: Strangers on a Train
USA, 1951
DCP, 101 min.
Engelsk dialog
Tilladt for børn over 15 år