Idrætshistoriker Hans Bonde og historiker Claus Bryld diskuterer den 29. september inden visningen af ’Olympia’, hvordan man kan håndtere kunst, der virker ideologisk besmittet.
Samtalen varer 45 minutter, foregår på dansk, og publikum er velkommen er velkommen til at deltage aktivt.
Bemærk, at filmen er Riefenstahls 'Olympia - Skønhedens Fest' (tvillingfilmen til instruktørens 'Olympia - Folkets Fest'). Filmkopien er en 35mm-kopi, der netop er fløjet ind fra Tyskland og desværre utekstet, men dialogen er yderst sparsom og består mestendels af sportsgrenenes og atleternes navne - og vindernationens navn. Det er billede, klipning og musik, der er i centrum. Vi vil mene, at alle kan være med trods alt!
Instruktør: Leni Riefenstahl
Leni Riefenstahls 'Olympia' er kendt for sin banebrydende cinematografi, bragt i anvendelse som nazistisk propaganda. Riefenstahl portrætterer Tyskland som en stærk nation gennemsyret af en æstetik funderet på kraft og skønhed. Raffineret brugen af lys, rytme og kompositioner, der fremhæver fysisk perfektion, bruges igennem filmen til at understøtte Hitlers fascistiske ideologi.
Et lignende æstetisk sprog bruges fortsat i dag til propagandistiske formål af lande med diktatoriske strukturer, som for eksempel De Olympiske Lege i Beijing i 2008, der minder om legene portrætteret i filmen. Blandt andet af den grund er ’Olympia’ fortsat en interessant og relevant film i dag
Original titel: Olympia - Fest der Schönheit
Tyskland, 1938
35mm, 121 min.
Tysk dialog
Tilladt for alle