2020 markerer 100-året for helgenkåringen af Jeanne d’Arc. Filmhistorien er fuld af fortællinger om den franske nationalheltinde, der befriede Orléans fra englænderne, men endte med at blive brændt på bålet som kætter. Og Bruno Dumont står bag to af de mest opsigtsvækkende i nyere tid: ’Jeanette: The Childhood of Joan of Arc’ og ’Joan of Arc’.
Filmene hænger sammen, men er ret forskellige i udtryk. Hvor den første udfolder sig som en surreel blanding af Charles Péguys poesi, heavy metal, hjertevarme og head-bangende nonner, er den anden, der blandt andet foregår i katedralen i Amiens, anderledes nedtonet og meditativ. Fælles for dem begge er barneskuespilleren Lise Leplat Prudhomme, der er fascinerende i titelrollen.
Søndag den 15. november viser vi den første med foredrag ved Peter Borum, ekstern lektor i Fransk på Institut for Engelsk, German og Romansk, Københavns Universitet. Og er man klar på mere, kan efterfølgeren ses dagen efter i Grand Teatret som del af Franske Filmmandage.
Peter Christian Rude, programmedarbejder / Cinemateket
Instruktør: Bruno Dumont
Hundredårskrigen raser. En meget ung Jeanne d’Arc vogter får, danser, synger – og beder til Gud, om at krigen snart må få en ende. Sådan lyder præmissen for Bruno Dumonts første film om den franske nationalheltinde, der byder på heavy metal, head-bangende nonner, outrerede dansenumre og fremmedgørende skuespilpræstationer i traditionen fra Brecht. Man kan roligt sige, at den er ulig nogen anden Jeanne d’Arc-film. Og ifølge det berømte filmblad Cahiers du Cinéma ”den anden bedste film fra 2017”.
Medvirkende: Lise Leplat Prudhomme, Jeanne Voisin, Lucile Gauthier, Victoria Lefebvre
Original titel: Jeannette, l'enfance de Jeanne d'Arc
Frankrig, 2017
DCP, 105 min.
Engelske undertekster
Tilladt for børn over 15 år