Poetiske nærstudier af naturen, lyset og flimrende og pulserende lydmønstre. Sådan ville stikordene lyde, hvis man skal beskrive den danske billedkunstner og ’lydmaler’ Knud Viktor (1924-2013), der netop nu er i fokus på en stor udstilling på Museet for Samtidskunst i Roskilde.
Knud Viktors trækker os ind i et univers af mikroskopiske sansninger af naturen, lysets refleksioner i vandet, sæbeboblernes spejlinger af verden. Så naturligvis lavede han også film – faktisk så godt, at han fik selveste François Truffaut som beundrer.
Se bl.a. ’Boblerne’ og ’Akvarel’, begge poetiske ‘lydbilleder’ – images sonores – fra skelsåret 1969 – og få fortællingen om en helt unik kunstner fortalt af udstillingskurator Magnus Kaslov og sønnen Mark Viktov.
Rasmus Brendstrup, programredaktør / Cinemateket
Instruktør: Knud Viktor
Glitrende og flimrende billeder af solens brydninger og refleksioner i vand – og hypnotiske og funky lydmønstre af klukkende og rislende vandlyde. De fleste optagelser i ’Akvarel’ (’Aquarelle’) stammer fra havnen i Marseille, og lysspillet danner udgangspunkt for bølgende abstrakte mønstre.
Knud Viktor var gennem næsten hele sin kunstneriske praksis optaget af lysets glimten i vandoverfladen. Det grafiske udtryk og kvaliteten af spejlingernes bevægelser i vand havde før inspireret til hans litografiske værker. Med filmkameraet kunne han fange dem og vise dem over tid. Han var meget optaget af et og samme element – vandet – kunne indeholde så mange forskellige facetter af rytmer, lys og bevægelser.
Lyden til ’Akvarel’ blev hans første egentlige lydværk. For Viktor måtte lyden ikke være en understøttelse af billedet, lige som billedet heller ikke skulle understøtte lyden. Lyd og billede skulle kunne stå som separate værker, der med fælles berøringspunkter skulle følges ad i gennem forløbet som i en dialog. Passager fra ’Akvarel’ indgår senere i lydværkerne på LP’erne ’Images’ og ’Ambiances’.
Original titel: Aquarelle
Danmark, Frankrig, 1969
11 min.
Tilladt for børn over 15 år
Instruktør: Knud Viktor
Værket 'Boblerne' (’Les Bulles’) voksede ud af Viktors private familieoptagelser af datteren Kamilla, der blæser sæbebobler. Viktor havde fået fat i et 16mm filmkamera, og hans fascination for billederne i bevægelse blev straks vakt.
Faktisk var det fordi vennen Francis Dhomont, en fransk komponist, ikke fandt tid til at skabe lydsiden til filmen, hvilket han ellers havde sagt ja til, at Knud Viktor måtte tage sagen i egen hånd. Han begyndte selv at arbejde med lyd. Lydsiden til 'Boblerne' blev således Knud Viktors første lydkomposition.
’Boblerne’ blev senere vist i de franske biografer som forfilm til Truffauts film ’Bruden var i sort’ (‘La mariée était en noir’). Knud Viktor modtog desuden den franske kortfilmspris Prix Label Français for kortfilmen.
Original titel: Les bulles
Danmark, Frankrig, 1969
9 min.
Tilladt for alle
Instruktør: Knud Viktor
Forfatteren Peter Seeberg var meget optaget af stemningerne i landskabet omkring åen, af menneskene og deres historie, deres traditioner og deres arbejde. Seeberg mente, at disse poetiske stemninger og menneskenes måde at leve på ville forsvinde med tiden, og han havde derfor et stærkt ønske om at få eviggjort dette sanserum. Dette blev så til filmsamarbejdet ’Fra Nørre Fjelds’ med Knud Viktor.
Danmark, 1984
24 min.
Dansk tale
Tilladt for alle