Musik i Mørket #20: The Beatles – Revolver (New Stereo Mix). LP-talk og lyttesession med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch. Søndag 12. februar kl. 14.00. Samlet varighed ca. 2 timer.
Velkommen til tyvende runde af Musik i Mørket, Cinematekets lyttebiograf, hvor rockkritikerne Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch gennemgår et centralt album fra den rytmiske musiks kanon og fortæller anekdoter m.m. om værkets tilblivelse i en timelang, illustreret samtale. Herefter afspilles albummet i sin fulde længde – uden pauser og med så god lyd, som vi overhovedet kan fremtrylle – i komplet mørke i salen. Det er bare at læne sig tilbage, lade toner og indtryk gøre arbejdet og suge det hele ind.
The Beatles – det vel nok mest ikoniske britiske band nogensinde – er omdrejningspunktet for denne session. Og i centrum er pladen, mange betragter som firkløverets hovedværk, ’Revolver’ (1966) – oven i købet præsenteret i et spritnyt mix. Lynggaard og Queitsch introducerer det således:
”Da The Fab Four i august 1966 udsendte deres syvende studiealbum ’Revolver’ var både de og deres hjemby London centrum for verdens opmærksomhed. En status som ikke blev mindre, da et måbende publikum lagde ører til albummets 14 sange. Aldrig havde man hørt noget lignende. Det var tydeligt, at kvartetten ikke længere kærede sig om at skulle opføre kompositionerne på en scene, og derfor for alvor kunne kaste sig ud i at udnytte pladestudiets fulde potentiale. Partiturmusik, avantgardeeksperimenter og verdensmusik var nu en væsentlig del af The Beatles musikalske vokabularium samtidig med, at den gode sang ikke blev glemt. Kan man forbedre det perfekte? Giles Martin gjorde i hvert fald et forsøg med sit nye stereomix af klassikeren, som udkom i vinteren 2022”.
Der er en iskold luksusøl (eller vand) med på billetten, som kan nydes i salen undervejs.
Morten Tang, programredaktør / Cinemateket
Instruktør: George Martin
Da The Fab Four i august 1966 udsendte deres syvende studiealbum ’Revolver’ var både de og deres hjemby London centrum for verdens opmærksomhed. En status som ikke blev mindre, da et måbende publikum lagde ører til albummets 14 sange. Aldrig havde man hørt noget lignende. Det var tydeligt, at kvartetten ikke længere kærede sig om at skulle opføre kompositionerne på en scene, og derfor for alvor kunne kaste sig ud i at udnytte pladestudiets fulde potentiale. Partiturmusik, avantgardeeksperimenter og verdensmusik var nu en væsentlig del af The Beatles musikalske vokabularium samtidig med, at den gode sang ikke blev glemt. Kan man forbedre det perfekte? Giles Martin gjorde i hvert fald et forsøg med sit nye stereomix af klassikeren i 2022, og det er det, vi lytter nærmere til her.
Medvirkende: The Beatles
Storbritannien, 1966
Kendes ikke, 35 min.
Engelsk sang
Tilladt for børn over 15 år