Velkommen til fjortende runde af Musik i Mørket, Cinematekets lyttebiograf, hvor rockkritikerne Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch gennemgår et centralt album (nogen gange hele to!) fra den rytmiske musiks kanon og fortæller anekdoter m.m. om værkets tilblivelse en i timelang, illustreret samtale. Herefter afspilles albummet i sin fulde længe – uden pauser og med så god lyd, som vi overhovedet kan fremtrylle – i komplet mørke i salen. Det er bare at læne sig tilbage, lad toner og indtryk gøre arbejdet og suge det hele ind.
Den Canadiske maler og sangskriver Joni Mitchell, der begyndte sin musikalske løbebane på folkscenen og siden fandt sit helt eget spor i krydsfeltet mellem rock og jazz er i centrum for dagens event – med et hovedværk fra hver ’lejr’ oven i købet. Lynggaard og Queitsch introducerer Mitchell og pladerne ’Blue’ og ’Hejira’ sådan:
”Selvom der kun er fem år mellem de to LP’er ’Blue’ (1971) og ’Hejira’ (1976), er det svært at fatte, de er samme kunstners værk. Blue var Joni Mitchells fjerde album, og kulminationen på hendes akustiske sanger-sangskriverfase – samt en af alle tiders mest elskede plader – genre underordnet! – for de ti fyrige sange derpå taler så klogt om kærlighedens vildveje, at de snildt transcenderer deres tid. På Hejira arbejdede hun gnistrende elektrisk, og i tæt samspil med jazzikonerne Jaco Pastorius og Larry Carlton skabte hun en vildt original og dybt personlig LP, der står som et af årtiets hovedværker.”
Der er en iskold luksusøl (eller vand) med på billetten, som kan nydes i salen undervejs.
Morten Tang, programredaktør / Cinemateket
Instruktør: Joni Mitchell
Selvom der kun er fem år mellem de to LP’er ’Blue’ (1971) og ’Hejira’ (1976), er det svært at fatte, de er samme kunstners værk. Blue var Joni Mitchells fjerde album, og kulminationen på hendes akustiske sanger-sangskriverfase – samt en af alle tiders mest elskede plader – genre underordnet! – for de ti fyrige sange derpå taler så klogt om kærlighedens vildveje, at de snildt transcenderer deres tid.
På Hejira arbejdede hun gnistrende elektrisk, og i tæt samspil med jazzikonerne Jaco Pastorius og Larry Carlton skabte hun en vildt original og dybt personlig LP, der står som et af årtiets hovedværker.
Medvirkende: Joni Mitchell
USA, 1971
Kendes ikke, 88 min.
Engelsk sang
Tilladt for alle