Musik i Mørket #7: The Doors – ’L.A. Woman’. LP-talk og lyttesession med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch. Søndag 12. december kl. 14.00. Samlet varighed ca. 2 timer.
Velkommen til syvende runde af Musik i Mørket, Cinematekets lyttebiograf, hvor rockkritikerne Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch gennemgår et centralt album fra den rytmiske musiks kanon og fortæller anekdoter m.m. om værkets tilblivelse en i timelang, illustreret samtale. Herefter afspilles albummet i sin fulde længe – uden pauser og med så god lyd, som vi overhovedet kan fremtrylle – i komplet mørke i salen. Det er bare at læne sig tilbage, lad toner og indtryk gøre arbejdet og suge det hele ind. ’L.A Woman’, The Doors’ sjette og sidste album med forsanger Jim Morrison er i centrum denne gang. En Los Angeles tusmørke-odysse, som Lynggaard og Queitsch introducerer således:
”Da The Doors udsendte deres sjette studiealbum, det sagnomspundne ’L.A. Woman’, i april 1971, var gruppens sanger, Jim Morrison, rejst til Paris med sin kæreste, Pamela Curson. Tre måneder senere døde han under mystiske omstændigheder, så albummet blev den oprindelige gruppes svanesang. Det var det første, som firkløveret sammen med teknikeren Bruce Botnick selv producerede. LP’en er deres mest blues-inspirerede og har overall lidt mere kant og en løsere approach end de fem foregående. Den indeholder flere af gruppens fineste kompositioner, ikke mindst ”Riders on the Storm”, der har opnået klassikerstatus.”
Der er en iskold luksusøl (eller vand) med på billetten, som kan nydes i salen undervejs.
Morten Tang, programredaktør / Cinemateket
Instruktør: Bruce Botnick
Da The Doors udsendte deres sjette studiealbum, det sagnomspundne ’L.A. Woman’, i april 1971, var gruppens sanger, Jim Morrison, rejst til Paris med sin kæreste, Pamela Curson. Tre måneder senere døde han under mystiske omstændigheder, så albummet blev den oprindelige gruppes svanesang. Det var det første, som firkløveret sammen med teknikeren Bruce Botnick selv producerede. LP’en er deres mest blues-inspirerede og har overall lidt mere kant og en løsere approach end de fem foregående. Den indeholder flere af gruppens fineste kompositioner, ikke mindst ”Riders on the Storm”, der har opnået klassikerstatus.
Medvirkende: The Doors
USA, 1971
Kendes ikke, 49 min.
Engelsk sang
Tilladt for alle