Mange har hørt om Carl Th. Dreyers ’mirakelfilm’, som citeres og hyldes af et hav af instruktører – fra Lars von Trier til russiske Tarkovsky og mexicanske Carlos Reygadas. Men langt færre har set den. Her er chancen!
Den unge mand Johannes (Preben Lerdorff-Rye) er blevet syg og tror, han er Jesus. Det er ikke helt problemfrit, når man bor i et vestjysk sogn som mellemste søn af den største gårdejer, grundtvigianeren Morten Borgen. 'Ordet' dissekerer skarpt den dobbeltmoral, der opstår, når tro bliver til regler og vaner i stedet for at give rum for følelser og hengivelse. Filmen er rendyrket minimalistisk, kølig perfektion og en rejse ind i det næsten ordløse.
OM EVENTEN
Dreyer og Trier. Tro og galskab. Lidelse og udfrielse. Lars von Triers ’Breaking the Waves’ om den mentalt ustabile og stærkt troende outsider Bess (Emily Watson) er blevet hyldet som et næsten oversanseligt mesterværk siden premieren i 1996, og mange talte dengang om inspirationen fra Carl Th. Dreyer og ikke mindst ’Ordet’.
Denne aften beder vi kritiker Linea Maja Ernst og sognepræst Morten Sternberg tale om krydsfeltet mellem åndelighed og galskab hos de to instruktører. Samtalen varer 40 minutter og foregår på dansk, inden vi viser ’Ordet’.
OM GÆSTERNE
Linea Maja Ernst (f. 1988), skribent i Weekendavisen med fokus på litteratur, film, teater – og private følelser. Hun har tidligere undervist i litteraturvidenskab og skriver lige nu på sin første roman.
Morten Sternberg (f. 1972), sognepræst i Københavns Sydhavn og hyppig filmforedragsholder. Han siger om arrangementet:
”Vi præster støder tit på folk, der nok klinisk falder indenfor kategorien "weird". Kirke og præster tiltrækker folk, som gerne vil tale om ting, som andre mennesker nok ville kategorisere som vanvittige. Folk ser, hører og mærker alle former for spirituelle/religiøse sager og de føler, at de kan tale med præsten om det, fordi vi fordomsfrit lytter. Og i sidste ende er jeg jo ikke meget bedre selv, for jeg tror jo på, at Gud materialiserede sig som celler i en teenagepiges mave, så hun fødte Gud som menneske på jorden i en stald fyldt med dyr og møg, mens engle sang i Himlen. Så nogle kan med rette sige, at jeg også er "weird". Med de øjne ser jeg måske ’Breaking the Waves’ og ’Ordet’ på en anden måde end fx en filmhistoriker.”
Instruktør: Carl Th. Dreyer
'Ordet' dissekerer skarpt den dobbeltmoral, der opstår, når tro bliver til regler og vaner i stedet for følelser og hengivelse. I et vestjysk sogn er grundtvigianeren Morten Borgen den største gårdejer. Den mellemste af hans tre sønner, Johannes, er blevet sindssyg og tror, han er Jesus. Den yngste søn kan ikke få lov at ægte datteren af den lokale indremissionske leder, Peter Skrædder. Da den ældste søns kone, Inger, dør i barselsseng, beder hendes otteårige datter Johannes, om ikke han vil vække moderen til live igen. Barnets enfoldige tro får ham til at udvirke det mirakel, der gør de interne kirkelige modsætninger ligegyldige. Filmen er rendyrket minimalistisk, kølig perfektion og en rejse ind i det næsten ordløse. ’Ordet’ er Dreyers næstsidste film, og hans mest anmelderroste succes, der modtag en Bodil for bedste danske film og Guldløven i Venedig.
Medvirkende: Preben Lerdorff Rye, Birgitte Federspiel, Emil Hass Christensen, Henrik Malberg
Danmark, 1955
DCP 4K, 120 min.
Dansk tale
Tilladt for børn over 11 år