Amerikansk avantgarde
Velkommen til sæson 7 af Amerikansk Avantgardefilm, hvor vi denne gang fokuserer på to hovedstrømninger.
Den ene er den såkaldte undergrundsfilm, som dominerede New York-scenen i første halvdel af…
Velkommen til sæson 7 af Amerikansk Avantgardefilm, hvor vi denne gang fokuserer på to hovedstrømninger.
Den ene er den såkaldte undergrundsfilm, som dominerede New York-scenen i første halvdel af 60’erne med uafhængigt producerede værker, hvor målet var at omsætte de forskellige subkulturers mærkesager og udtryk til subversiv filmkunst.
Og en af de drivende kræfter var Lower East Side-kunstneren Jack Smith (1932-1989), som ud over at være et forbillede for Andy Warhol stod bag et af miljøets absolutte hovedværker, den flamboyante ’Flaming Creatures’ fra 1963.
Den anden hovedstrømning, vi sætter under lup, er den strukturalistiske film, der voksede frem i midten af årtiet. Anledningen hertil er, at vi tidligere i år mistede frontfiguren Michael Snow (1928-2023), en canadiskfødt kunstner, som i 1963 flyttede til Manhattan, hvor han kom til at sætte sit markante præg på filmscenen.
Vi hylder Snow ved at vise hovedværket ‘Wavelength’ fra 1967 samt den tre timer lange ’La région centrale’ fra 1971.
Lars Movin, forfatter og filminstruktør
Rasmus Brendstrup, programredaktør / Cinemateket
Se mere