Dogmefilm
Det var bestemt ikke nogen dårlig idé, som en gruppe danske filminstruktører i 1995 fik, da de skabte begrebet (og begrænsningen) 'dogmefilm'. Reglerne for teknikken var bl.a. kun håndholdt kamera,…
Det var bestemt ikke nogen dårlig idé, som en gruppe danske filminstruktører i 1995 fik, da de skabte begrebet (og begrænsningen) 'dogmefilm'. Reglerne for teknikken var bl.a. kun håndholdt kamera, naturligt lys og ingen underlægningsmusik. Men der var ingen grænser for, hvor (teknisk) fuldendt skuespillet måtte være.
Vi viser tre af de største klassiske dogmefilm, og 'Festen' og 'Idioterne' kan tilmed opleves i Himmelbio på Filmtaget, hvor du også kan fordybe dig i vores permanente udstilling om bl.a. netop dogmefilm.
Thomas Vinterberg modtog juryens specialpris i Cannes for den tragikomiske 'Festen'. 'Idioterne' var en alt andet end idiotisk fornyelse af filmgenren. Den skal opleves og mærkes, før man selv kan forstå det. Og Lone Scherfigs 'Den eneste ene'-lookalike 'Italiensk for begyndere' oser af hjerterum og humor.
Tredive år efter DOGME 95 samlede fem filmskabere sig i 2025 i et kunstnerisk kollektiv om et fælles manifest og et nyt kyskhedsløfte med ti nye dogmer, der skal forsvare spillefilmens kunstneriske integritet og skabe rum for kompromisløs filmfortælling i en ny tidsalder.
Tobias Lynge Herler, programredaktør / Cinemateket
Se mere