Cinemateket

Serie

Gaspar Noé

Den argentinskfødte instruktør forvandler lærredet til et syretrip af spiritualitet og storbyrealisme, forarger mindst lige så mange, som han fascinerer, og sætter spørgsmålstegn ved, hvor grænsen…
Den argentinskfødte instruktør forvandler lærredet til et syretrip af spiritualitet og storbyrealisme, forarger mindst lige så mange, som han fascinerer, og sætter spørgsmålstegn ved, hvor grænsen mellem kunst og kontroverser går. Størstedelen af hans film deler vandene, og de fremstår ofte så skrækindjagende og voldsomme, at de med lethed kan bære en trigger-warning. Så lad os med det samme advare: Noés film er ikke noget for alle!

Gaspar Noé er kendt for at behandle universelle tematikker, som menneskets (u!)frie vilje og urinstinkter gennem en kalejdoskopisk og klaustrofobisk linse. Han sætter forgængelighed og moralske skrupler på spidsen med et svimlende kamera, syntetisk strobelys og soundtracks bestående af alt fra klassisk kompositionsmusik til dybe dunkelyde. Som en moderne Pasolini eller et fransk-argentinsk svar på Lars von Trier eller Nicolas Winding Refn hudfletter han samfundet og menneskets mørkeste sider med fortællinger om had, hævn og begær.

Han har produceret musikvideoer, kortfilm og spillefilm siden 1991, hvor han vandt kortfilmskonkurrencen i Cannes med filmen ‘Carne’. Værket dannede senere grundlag for spillefilmen ‘I Stand Alone’ (1998), der sammen med den kompromisløse ‘Irréversible’ (2002) skabte furore hos filmkritikerne og ikke mindst hos filmcensuren. Samtidig markerede filmene en begyndende større frihed for en skare af franske samtidsinstruktører (François Ozon, Catherine Breillat og Bruno Dumont), der dyrkede det grænseoverskridende under fællesbetegnelsen New French Extremity.

Vi tager forskud på fejringen af Gaspar Noé og den frie filmkunst med en ruskende retrospektiv serie i efteråret og viser alle hans otte spillefilm med danske tekster. Serien starter med en fest den 6. september, hvor vi serverer sangria til lyden af Noés suveræne soundtracks. Derudover har vi inviteret filmekspert Andreas Halskov til at give en introduktion til Noés ikoniske introsekvenser og lyddesign den 14. september.

Serien vil rumme noget for enhver smag, og har du hårde hornhinder eller ej, kan du komme og lade dig rive med af Noés sønderrivende, smadrede men ikke desto mindre smukke univers. Som Månedens Film i september viser vi hans seneste spillefilm, det avantgardistiske alderdoms-drama ‘Vortex’. Filmen er kendt for at være et af hans hidtil mest afdæmpede og bevægende værker. Vivre sa vie!

Laura Fromm Gottschalk + Sophie Engberg Sonne
Se mere

Film i serien

01. sep.

Irréversible

02. sep.

Enter the Void

04. sep.

I Stand Alone

05. sep.

Love

06. sep.

‘The Quiet Girl’ med introduktion ved Kim Skotte og Mette Camilla Melgaard

07. sep.

Månedens Film i september: ‘Vortex’

07. sep.

Månedens Film i september: ‘Vortex’

07. sep.

Irréversible Straight Cut

08. sep.

Månedens Film i september: ‘Vortex’

09. sep.

Månedens Film i september: ‘Vortex’

10. sep.

Månedens Film i september: ‘Vortex’

11. sep.

Månedens Film i september: ‘Vortex’

12. sep.

Månedens Film i september: ‘Vortex’

13. sep.

Månedens Film i september: ‘Vortex’

14. sep.

Månedens Film i september: ‘Vortex’

14. sep.

‘Irréversible’ m. intro ved Andreas Halskov

15. sep.

Månedens Film i september: ‘Vortex’

15. sep.

Lux Æterna

21. sep.

Climax

23. sep.

Lux Æterna

23. sep.

Love

26. sep.

I Stand Alone

28. sep.

Irréversible Straight Cut

29. sep.

Enter the Void