Julian Schnabel

Larger than life

8. jan - 25. feb

Cinemateket præsenterer alle Julian Schnabels film samt portrætdokumentaren ’Julian Schnabel: A Private Portrait’ i anledning af kunstmuseet ARoS’ store Schnabel-udstilling, som kan besøges frem til den 3. marts.

Julian Schnabel er en af hovedskikkelserne bag det moderne ekspressive figurmaleri og har sideløbende haft en karriere som prisvindende filminstruktør med sin egen ukonventionelle måde af bøje filmkonventionerne på.

Schnabels valg af materialer, omgangen med disse (brugen af alle mulige og umulige genstande) og ikke mindst størrelsen af værkerne, har været et særkende siden han slog igennem på New Yorks kunstscene i slutningen af 70’erne, blev en del af Andy Warhols entourage, slog sig løs i miljøet omkring klubben CBGB, brød med tidens installationstankegang og gav den fuld gas på alle ventiler med sin ’larger than life’-attitude.

Det er tydeligt, at Julian Schnabel i skabelsen af sine poetiske og dybt originale filmuniverser trækker på sine erfaringer som billedkunstner. Hertil kommer, at flere af Schnabels film er kunstnerportrætter og konkret fokuserer på skabelsesprocesser – herunder debutfilmen om kunstnervennen Jean-Michel Basquiat og den smukke indfangning af sjælebroderen Lou Reeds opførelse af det sent anerkendte rockhovedværk ’Berlin’.

UNIKT FILMSPROG
Schnabels åbenhed og store armbevægelser matches af hans insisteren på familien (om end han har været gift flere gange) og en dyrkelse af det private, som stråler igennem hans filmsprog helt ned i mindste detalje. Emnevalg og tematikker udspringer ofte af personlige oplevelser, som har sat sin mærke i mennesket Schnabel og transformeres kunstnerisk.

Universelt og livfuldt turneret eksempelvis i det hengivne portræt af den cubanske forfatter og outsider Reynaldo Arenas, hvor hver indstilling er visuelt mættet og filmen som helhed kan nydes som ét langt maleri. Men særligt raffineret i ’Dykkerklokken og sommerfuglen’, hvor betragteren i flere scener er helt inde i den paralyserede hovedperson og gennem close-ups, subjektivt kamera, manipuleret lyd og suggestivt indklippede billedmontager, oplever verden gennem hans ene blinkende øje. En gestus til Schnabels far, som blev ramt af en hjerneblødning og lå bundet til sin seng den sidste del af sit liv.

SCHNABEL CLOSE-UP
Vi præsenterer alle Schnabels film samt den spritnye portrætdokumentar ’Julian Schnabel: A Private Portrait’ i anledning af kunstmuseet ARoS’ store retrospektive Schnabel-udstilling, som kan besøges frem til den 3. marts, og som optakt til hans nye film om Vincent van Gogh, ’At Eternity’s gate’, som får premiere i dagene derefter.

’Basquiat’ introduceres af kunsthistoriker og -kritiker Trine Ross den 23. januar, hvor det ligeledes er muligt at se ’Julian Schnabel: A Private Portrait’. Og ’Lou Reed’s Berlin’ vises med oplæg af rockjournalist og forfatter Jan Poulsen den 18. januar.

Jesper Andersen og Morten Tang, programredaktører / Cinemateket

Datoer

Film i serien

Vælg dato
Ma Ti On To Fr
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
maj
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
juni
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30