Langskud

Fra Hitchcock til Mendes

2. mar - 29. apr

Lange indstillinger er anvendt af instruktører som Antonioni, Kiarostami, Bela Tarr og Mizoguchi. De otte markante film i denne serie går endnu længere, idet de er skudt i én lang optagelse – eller fremstår som sådan.

Den moderne film- og tv-reklame-kultur med dens flimrende klipperytme har påvirket vores sanser på en måde, så vi er blevet fremmedgjorte over for indstillinger, der varer længere end nogle få sekunder. Lange indstillinger er anvendt af instruktører som Antonioni, Kiarostami, Bela Tarr og Mizoguchi og fx af Orson Welles’ i åbningssekvensen til ‘Politiets blinde øje’ (1957), som vi viser i dette program (se s. 54). Her bevæger kameraet sig i én blændende optagelse gennem den travle nat på grænsen mellem Mexico og USA. De lange skud er traditionelt blevet betragtet som udtryk for en autentisk og ærlig filmkunst, befriet for klipningens forvrængninger og bedrag.

De otte markante film i denne serie går endnu længere, idet de er skudt i én lang optagelse – eller fremstår som sådan. Med denne ambitiøse og krævende filmiske fortælleform stræber filmskaberne efter at få os til at føle, at handlingen udspiller sig i realtid, og at vi som tilskuere er meget tæt på begivenhederne.

”It’s a long shot,” siger briterne, når noget er svært at gennemføre, og udtrykket dækker ganske godt såvel handling som fortælleteknik i Sam Mendes’ fængslende krigsfilm ’1917’. Filmens mainstream-succes satte (igen) fokus på ‘langskud’ i filmverdenen.

Allerede i 1948 forsøgte Hitchcock sig i ’genren’ med thrilleren ’Rebet’. Filmen blev optaget i en serie af 10 minutter lange takes (datidens 35 mm-kameraer kunne ikke optage længere strimler) og alle klip blev ’skjult’, hvilket i høj grad bidrager til filmens klaustrofobiske stemning.

I de senere år er der produceret en række one-shots, fx Erik Poppes imponerende ’Utøya: July 22’ (2018), der i én indstilling på 83 minutter genskaber den forfærdelige massakre som oplevet gennem ofrenes øjne. Også det hjerteskærende Oscar-belønnede drama ’Sauls søn’ udnytter one-shot-teknikken optimalt.

Alejandro Inarritu skabte illusionen om, at hans Oscar-vinder ’Birdman’ blev optaget i ét langt tracking shot. Han placerer hermed hovedpersonen – en famlende filmstjerne – i en uafrystelig virkelighed, og publikum må følge ham meget tæt i tre desperate dage. Den svensk/danske skuespiller, Tuva Nuvotny, (’Riget Exodus’, ’Krigen’) udsendte med sin debutfilm som instruktør ’Blind Spot’ (2018) også en virkelig interessant og intim one-shot film, og det samme gjorde Linda Wendel med ’One Shot', der på rollelisten har Mille Lehfeldt, Karen-Lise Mynster og Jesper Christensen.

Jesper Andersen, programredaktør / Cinemateket

Datoer

Film i serien

Vælg dato
Ma Ti On To Fr
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
juni
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
juli
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28