I 1960’erne fik verden øjnene op for Max Ophüls’ personlige filmsprog og den konsistens, han udviste i tema-valg, visuel stil og filmiske teknikker – og så arbejdede han endda i en række lande og…
I 1960’erne fik verden øjnene op for Max Ophüls’ personlige filmsprog og den konsistens, han udviste i tema-valg, visuel stil og filmiske teknikker – og så arbejdede han endda i en række lande og filmindustrier under meget forskellige betingelser.
Hvor vi i forrige program præsenterede Ophüls’ europæiske film, præsenterer vi nu tre af instruktørens amerikanske produktioner: ’Brev fra en ukendt kvinde’, ’Caught’ og ’Angstens timer’. De har – ligesom hans europæiske produktioner – en kvinde i centrum og kredser om kvindelig bevidsthed. Alle tre film regnes blandt de bedste Hollywood-produktioner i 1940’erne.
Max Ophüls’ virtuose stil tjener altid til at understøtte fortællingen og instruktørens ”syn på verden”. Han sammenkæder desuden stil og temaer i tilbagevendende visuelle motiver. Mange nøglescener foregår på trapper og i transportmidler – hestevogne, tog, biler og færger – eller på jernbane- og busstationer. Det gælder også en (overfladisk set) atypisk Ophüls-film som ’Angstens timer, der er optaget i et moderne Californien og ikke i Ophüls foretrukne ’miljø’, Wien omkring år 1900. I næsten alle Ophüls film indgår desuden dansescener som centrale motiver med komplekse betydninger.
”For mig er livet bevægelse,” siger den kvindelige hovedperson i Ophüls’ sidste film ’Lola Montès’. Max Ophüls’ kamera er i konstant bevægelse i hans smukke film, og det samme var instruktøren i sit eget liv.
Jesper Andersen, programredaktør / Cinemateket
Se mere
Film i serien
01. maj.
Caught
21. maj.
Angstens timer
23. maj.
'Brev fra en ukendt kvinde' med introduktion af Peter Skovfoged Laursen
02. jun.
Angstens timer
03. jun.
Caught
19. jun.
Brev fra en ukendt kvinde
Tilmeld dig Cinematekets ugentlige nyhedsbrev
Få nyheder om film, tilbud og aktiviteter i Cinemateket. Nyhedsbrevet udkommer en gang om ugen.