Sex, soul, stil og sorte superhelte!

Rest in Power, Melvin van Peebles

6. dec - 30. jan

I denne serie hylder vi Van Peebles, som gik bort den 24. september i år, og sætter fokus på hans indflydelse på amerikansk filmkultur.

Da The New York Times i 2010 spurgte The Godfather of Black Cinema, aka Melvin Van Peebles (1932-2021), til hans omdømme og eftermæle, svarede han ydmygt og selvsikkert: “Jeg var ikke engang klar over, at der var en arv efter mig. Jeg gør det, jeg har lyst til at gøre”.

I denne serie hylder vi Van Peebles, som gik bort den 24. september i år, og sætter fokus på hans indflydelse på amerikansk filmkultur. Hans selvfinansierede spillefilm ‘Sweet Sweetback’s Baadasssss Song’ (1971) vrikkede armen om på de konservative filmstudier, og tvang dem til at erkende det massive marked af afroamerikanske biografgængere villige til at betale for autentisk afroamerikansk repræsentation.

Frontløbende indiefilm som bl.a.‘Sweet Sweetback’s’, ‘Shaft’ (1971) og ‘Super Fly’ (1972) indtjente millionbeløb. Filmenes rå og ærlige udtryk kickstartede hele den såkaldte blaxploitation-genre som en ass-kicking, dope-dealing, hoe-pimping, to-the-Man-sticking subgenre til exploitationfilm. Samtidig gav filmene de afroamerikanske biografgængere i 1970’erne en helt ny skare af sorte superhelte at se op til.

Blaxploitation-genren har kæmpet kampene mod The Man og banet vejen for moderne afroamerikanske filmskabere som Spike Lee, Barry Jenkins og Jordan Peele. Filmene oser af både action, sex og politiske budskaber og skaber sympati for tidligere antagoniserede sorte stereotyper, som dopedealers eller pimps, mens de tager kampen op mod et bundkorrupt system.

Soul- og funkmusikken har spillet en lige så stor rolle i blaxploitation-genren som de enkelte film. På mange af filmenes soundtracks finder du ikoniske navne som Earth, Wind & Fire, Curtis Mayfield samt Isaac Hayes – gå ikke glip af sidstnævntes optræden i black power-koncertfilmen ‘Wattstax’ med bar og introduktion ved Naya Buric den 9. december til Musikfilm og Bar.

70’ernes feministiske strømning manifesterede sig også personligt gennem The Queen of Blaxploitation, Pam Grier – der gjorde op med tidligere repræsentationer af sorte kvinder ved at forene sin sexappel med actionfyldt agens. Oplev både Pam Griers ‘Coffy’ (1973) og ‘Foxy Brown’ (1974) med introduktion ved Lucia Odoom til Psych-Out! den 16. december.

Frida Rørdamm Skrivergaard / Cinemateket
Rasmus J. Simonsen / Cinemateket

Køb billetter

Mandag 6. december
19:00

Billetter

Søndag 12. december
18:45

Billetter

Mandag 27. december
21:30

Billetter

Tirsdag 28. december
18:30

Billetter

Film i serien

Mandag 6. december
Søndag 12. december
Tirsdag 14. december
Mandag 27. december
Tirsdag 28. december
Torsdag 30. december
Fredag 7. januar
Søndag 9. januar
Tirsdag 11. januar
Søndag 16. januar
Tirsdag 18. januar
Lørdag 22. januar
Onsdag 26. januar
Søndag 30. januar
Vælg dato
Ma Ti On To Fr
29 30 1 2 3 4 5
december
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
januar
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6
februar
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13