I anledning af den nylige premiere på Wes Andersons ’Asteroid City’ inviterer vi til et gensyn med hans samlede filmværk: et hundrede procent gennemtænkt Gesamtkunstwerk hvor intet er tilfældigt.
Det er intet tilfælde, at Wes Andersons stil har affødt utallige trends på TikTok og Instagram. Få instruktører har som Anderson en visuel signatur, der er så markant, genkendelig og eminent i sin stilsikkerhed.
Dette program er del 2 i Cinematekets store retrospektive serie, og her finder vi nogle af hans hovedværker, blandt andet ’The Royal Tenenbaums’, en familiesaga om en samling excentriske newyorkere, der hver især er indespærret i deres egen lille fantasiverden, hvor de længes efter en barndom og en fortid, der er sluppet dem af hænde. En tematik, der er typisk for Wes Anderson, for langt de fleste af hans film handler om børn og barnlige voksne, der tumler mere eller mindre hjælpeløst rundt i en blanding af uskyld og umodenhed.
Temaer som uskyldstab, sorg og knuste hjerter er centrale i hans værk – men hvis man synes, det lyder tungt og alvorligt, tager man fejl: Wes Andersons film er altid muntre trods sorgen, fulde af skæve indfald, ironi og masser af farver og musik. Netop musikken dykker vi nærmere ned i, når lyddesigner Peter Albrechtsen introducerer ’The Royal Tenenbaums’ den 18. september.
Wes Andersons film udspiller sig som regel i en virkelighed, der er skabt til lejligheden og stoppet til randen med nøje udvalgte genstande, som de lyserøde kageæsker i ’The Grand Budapest Hotel’ eller de kufferter, modedesigneren Marc Jacobs specialdesignede for Louis Vuitton til ære for togrejsen gennem Indien i ’The Darjeeling Limited’.
Det er denne sans for detaljen, den lille brik i det store billede, som gør Wes Andersons film til noget ganske særligt.
Josefine Bjerre Lyndgaard, studentermedhjælper / Cinemateket
Sophie Engberg Sonne, programredaktør / Cinemateket