Den mystiske hr. Steinmetz har udviklet evnen til at skabe ting og efterhånden også levende væsner alene ved tankens kraft. Han kan dog ikke fastholde det udtænkte og henvender sig derfor til en berømt hjernekirurg, Max Holst, som mener at kunne hjælpe ham.
’Manden der tænkte ting’ er en ret unik filmhistorisk størrelse, som i disse år er ved at finde forsinket, men velfortjent kultstatus: En sci-fi-gyser og psykologisk thriller fra 1969, der blev Cannes-udtaget og i dag bl.a. er kendt for sin eksemplariske brug af klassisk dansk møbeldesign og modernistisk arkitektur.
Filmen udforsker dog også temaer som identitet, kontrol og den menneskelige psykes skrøbelighed, og den har vundet anerkendelse for sin filosofiske alvorsfuldhed – der som bekendt ikke altid overlever rejsen ind i genrefilmens domæne.
Kirurgen Max fremstår som en dualistisk figur; en fascinerende og skræmmende person, der udfordrer Steinmetz på et eksistentielt plan. Spændingen intensiveres, da Steinmetz indser, at Mogensens evner ikke blot er en psykologisk trussel, men en praktisk realitet.
Ravns instruktion er præget af en næsten minimalistisk stil, der lader skuespillernes præstationer skinne igennem. Især John Price leverer en stærk og nuanceret indsats som Steinmetz, der gradvist mister kontrollen over sin skæbne.
Filmens filosofiske undertoner gør den bemærkelsesværdig i dansk filmhistorie. Den rejser spørgsmål om, hvorvidt vi som mennesker virkelig har kontrol over vores liv, eller om vi blot er marionetter i en større, uforklarlig magts hænder.
Filmens manuskript er signeret instruktøren selv og forfatteren Henrik Stangerup i fællesskab og baseret på Valdemar Holsts novelle af samme navn.
Appearances: John Price, Preben Neergaard, Lotte Tarp, Lars Lunøe
Director: Jens Ravn
Danmark, 1969
DCP, 97 min.
Engelske undertekster
Tilladt for børn over 15 år