Roy Andersons Guldløve-vinder består af sammenkædede enkeltscener eller levende malerier, der kredser om menneskets dårskab og ondskab. Filmen åbner med ’Tre møder med døden’, herunder en mini…
Roy Andersons Guldløve-vinder består af sammenkædede enkeltscener eller levende malerier, der kredser om menneskets dårskab og ondskab. Filmen åbner med ’Tre møder med døden’, herunder en mini-historie om en ældre herre der er faldet om i et færgecafeteria. Hvad skal man nu stille op med den rejesandwich og fadøl, som han betalte for men ikke nåede at spise? Filmens øvrige episoder er løselig bundet sammen af et par mistrøstige figurer, to handelsrejsende i spøg og skæmt-artikler. Anderssons mesterværk er rigt på kuriøse, poetiske indfald, som da et historisk kavaleri og Karl XII til hest pludselig dukker op på en moderne bar. Senere vender arméen tilbage til baren fra det skæbnesvangre slag ved Poltava i 1709, hvor den svenske storhedstid sluttede. Filmens titel refererer til en detalje i Brueghels maleri ’Jægerne i sneen’ (1565). Øverst i billedet sidder en due på sin gren og kigger ud over det store vinterlandskab og de mange mennesker, der befolker det.
Medvirkende: Holger Andersson, Nils Westblom, Viktor Gyllenberg
Original titel: En duva satt på en gren och funderade på tillvaron
Instruktør: Roy Andersson
Sverige, 2014
DCP, 101 min.
Danske undertekster
Tilladt for børn over 15 år