Roy Andersson

Om at være menneske

5. feb - 20. mar

Roy Anderssons seneste fire film har ingen gennemgående handling, men består af sammenkædede enkeltscener eller levende malerier, hvor hver en detalje har betydning. Filmene er rige på ironisk tvetydighed, absurd galgenhumor og melankoli. Se eller gense dem i Cinemateket.

Efter 25 succesrige år i reklamebranchen vendte den svenske instruktør Roy Andersson i 2001 tilbage til spillefilmen med den fascinerende ’Sange fra anden sal ’ (2001), der ikke lignede noget andet i filmhistorien og modtog juryens Grand Prix i Cannes. Titlen refererer til Studie 24 i en bygning i det centrale Stockholm, hvor Roy Andersson siden 1981 har produceret alle sine reklame- og spillefilm.

’Sange fra anden sal’ har ingen gennemgående handling, men består af løst sammenkædede enkeltscener eller tableauer, der alle er realiseret i én uklippet totalindstilling og med brug af amatørskuespillere. Filmen blev fulgt op af ’Du levende’ (2007), ’En due sad på en gren of funderede over tilværelsen’ (2015) og senest ’Om det uendelige’ (2020). Hermed har Andersson skabt fire absurde, sorthumoristiske værker om at være menneske. De fire film er produceret i samme unikke stil og kredser tematisk om menneskets dårskab og ondskab, ofte med reference til historiske grusomheder som nazismens ugerninger og slaveriets forbrydelser.

Roy Andersson forlod tidligt i sin karriere realismen og naturalismen, blandt andet inspireret af Fellini og den italienske instruktørs fornemmelse for absurditeter og abstraktion. Anderssons stil indebærer blandt andet, at han hvidsminker sine karakterer, så de iflg. instruktøren kommer til at fremstå både som selvstændige individer og samtidig som repræsentanter for menneskeslægten. At han ikke klipper i sine stiliserede scener eller tableauer forklarer han med, at man som tilskuer ”så har tid til at se på situationen og rummet. Og rummet siger mere om mennesket end nærbilleder” (Ekko #54) mener instruktøren med reference til billedkunsten. ”Hver eneste indstilling skal være et kunstværk”, siger Roy Andersson, hvilket han i høj grad selv har levet op til. Hans film fremstår som levende malerier af livet som moderne menneske.

Jesper Andersen, programredaktør / Cinemateket

Datoer

Film i serien

Vælg dato
Ma Ti On To Fr
25 26 27 28 29 30 31
april
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
maj
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
juni
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9