Ligesom Maya Deren (se seriens første event) havde Shirley Clarke (1919-1997) en baggrund som danser. Men her hører lighederne mellem de to stort set også op. Hvor Deren i hovedparten af sine film tog afsæt i krop og bevægelse, begyndte Clarke efter en stribe korte, dansebaserede værker at eksperimentere mere radikalt med filmmediets muligheder. I ’The Connection’ (1961) – baseret på et teaterstykke af The Living Theatre – lagde hun lag på lag i en sindrig konstruktion af afsløringer og tilsløringer (filmen går tæt på et miljø af narkomaner, men selve præmissen, et filmhold, der filmer en teateropsætning om junkier, viser sig at være fiktion). Med digterportrættet ’Robert Frost: A Lover’s Quarrel with the World’ (1963) viste Clarke, at hun mestrede et helt konventionelt format – og modtog en Oscar for resultatet. Med ’The Cool World’ (1963), optaget med en blanding af skuespillere og autentiske unge fra Harlem, udforskede hun hybridgenren. Og i ’Portrait of Jason’ – et studium af en sort, homoseksuel scenekunstner og hustler – skrællede hun virkemidlerne ned til et nærmest warholsk dogme: Hun placerede sin hovedkarakter alene foran et kamera, forsynede ham med vodka og marihuana og lod ham performe i tolv timer i træk, mens filmmagerne og et par indforskrevne venner uden for billedet holdt ham kørende med spørgsmål, kommentarer og provokationer. Et portræt af en farverig karakter? Ja! Men også et eksperiment, der fortæller ikke så lidt om selve optagesituationen, om filmmediet og om personerne på den anden side af kameraet.

Inden visningen af ’Portrait of Jason’ vil Lars Movin fortælle om Shirley Clarke, herunder om det miljø, hun var en del af på New Yorks legendariske kunstnerhotel, The Chelsea. Foredraget er på dansk og varer ca. 20 min.

Portrait of Jason

Instruktør: Shirley Clarke

Shirley Clarke (1919-1997) skabte kun en håndfuld film i biograflængde, til gengæld var de alle sammen banebrydende på hver deres måde. Således også ’Portrait of Jason’, hvor eksperimentet gik ud på at anbringe en (farverig) person foran et kamera og filme vedkommende i 12 timer i træk. Resultatet er et portræt, der nok afslører meget om filmens protagonist, men som samtidig kommer til at handle om selve situationen; om filmmediet og om personerne bag ved kameraet.


Medvirkende: Jason Holliday, Shirley Clarke, Carl Lee

USA, 1967
DCP, 108 min.
Engelsk dialog
Tilladt for børn over 15 år

Datoer

Film i serien – Kvindernes avantgarde

Se alle

Aktuelle film i Cinemateket

Se alle