I midten af 60’erne dominerede Andy Warhol undergrundsfilmscenen i New York med sine film, der fungerede som en platform for Factory-miljøets såkaldte Superstars.
Men begrebet Superstars havde han i realiteten lånt fra undergrundskunstneren over dem alle, Jack Smith (1932-89), der i begyndelsen af 60’erne udviklede en ny køns- og seksualitetsfluktuerende sensibilitet og æstetik, som han foldede ud i både fotografier, film og en tidlig form for teatralsk performancekunst.
I dette program viser vi hovedværket, den sort/hvide ’Flaming Creatures’ (1963), efterfulgt af ’Chumlum’ (1964), en lige så flamboyant film, som en af scenens andre hovedaktører, Ron Rice (1935-64), skabte med udgangspunkt i de karakterer, som Smith havde udviklet til sin aldrig fuldendte farvefilm, ’Normal Love’.
Inden visningen vil Lars Movin fortælle om Jack Smith, Ron Rice og 60’ernes undergrundsmiljø på New Yorks Lower East Side. Introduktionen foregår på dansk og varer ca. 20 minutter.
Har man fået mod på mere, kan Lars Movins bog ’Amerikansk Avantgardefilm’ købes i Cinematekets boghandel.
Instruktør: Jack Smith
I dette ekstravagante udstyrsstykke af en tabusprængende undergrundsfilm omsætter Jack Smith sin fascination af Hollywoods storhedstid – og ikke mindst Technicolor-divaen Maria Montez (1912-51) – til en erotisk fantasi iscenesat med aktører fra det Lower East Side-miljø, han var en del af i de tidlige 60’ere.
Filmen, der nærmest synes at definere begreber som eksotisme, kitsch og camp, er bygget op omkring Smiths primære Superstar, transvestitskuespilleren Mario Montez (navngivet efter den afdøde diva), og med sit orgiastiske flow, hvor medvirkende af alle køn synes at flyde sammen til én stor konstant muterende organisme af pulserende kønsorganer, brød den med alle eksisterende normer og satte kursen for senere generationer af filmmagere, fra Andy Warhol over John Waters til 80’ernes Cinema of Transgression-bølge.
Der indledes med en sekvens, der synes at have som sit primære formål at introducere udvalgte medlemmer af Smiths ensemble af “flammende væsener”: Arabiske odalisker og vakre vampyrer, spanske dansere og dårende divaer, smækre sheiker og blonde beatniks samt måske nogle sirener fra Atlantis (Smiths svar på Utopia). Og herfra bliver det bare vildere og vildere.
Kort sagt: Når talen er om New Yorks undergrundsfilm, er der et før og et efter ’Flaming Creatures’ – en film, som i årene efter premieren naturligvis både blev beslaglagt og bandlyst i adskillige lande, men som ikke desto mindre har overlevet op til i dag, hvor den står som et lysende hovedværk.
Medvirkende: Frances Francine, Sheila Bick, Joel Markman, Dolores Flores
Original titel: Flaming Creatures
USA, 1963
16mm, 45 min.
Engelsk dialog
Tilladt for børn over 15 år
Instruktør: Ron Rice
På trods af at Jack Smith var en pioner inden for iscenesat farvefotografi (han skabte eksempelvis ‘falske’ film-stills længe før Cindy Sherman), blev ’Flaming Creatures’ optaget i sort/hvid. Dette besluttede han at råde bod på med efterfølgeren ’Normal Love’, et billedskønt visuelt farveorgie, som blev optaget i sommeren 1963, men aldrig færdiggjort.
I ’Normal Love’ arbejdede Smith ligesom i forgængeren med overdådige kostumer og flamboyante karakterer, og dette benyttede en anden af scenens frontfigurer, filmmageren Ron Rice (1935-64), sig af. Inden da havde Rice skabt den banebrydende ’The Flower Thief’ (1960) med den senere Warhol-Superstar Taylor Mead i titelrollen. Og nu fik han den idé i pauserne under Smiths filmoptagelser at invitere hele holdet fra ’Normal Love’ hjem til sit eget loft og skyde en alternativ film med dem. Resultatet blev ’Chumlum’, en hallucinatorisk filmdrøm, hvor de ordløse tableauer er båret frem af den oprindelige Velvet Underground-trommeslager Angus MacLises suggererende musik.
Medvirkende: Jack Smith, Beverly Grant, Mario Montez
USA, 1964
16mm, 26 min.
Engelsk dialog
Tilladt for børn over 15 år