‘The Deer' har af flere grunde mytestatus i den iranske filmhistorie. Det var bl.a. den film, der spillede, mens militante islamister i byen Abadan den 19. august 1978 spærrede dørene til Rex-biografen udefra og satte bygningen i brand med benzin. Over 400 biografgængere omkom i flammehavet.
Begivenheden har bl.a. spillet en stor rolle for den iransk-danske kunstner Farshad Farzankia i værker, der er udstillingsaktuelle på Arken.
“Da jeg lavede mine Cinema Rex-malerierne, var jeg meget optaget af den voldsomme historiske begivenhed. Ikke så meget det politiske element eller de bagvedliggende motiver, men især det menneskelige aspekt. Forestillingen om at blive lukket inde i en mørkt biograf omringet af flammer. Selve filmen ’The Deer’ er ikke en reference og har ikke i sig selv været en inspiration til malerierne, men begivenheden og filmen er historisk flettet sammen, så det er måske vanskeligt at se dem hver for sig.”
Denne aften vil Farshad Farzankia fortælle om begivenheden og dens betydning for udstillingen ‘Hvis jeg står’ (der kan opleves indtil den 27. februar), og programredaktør Rasmus Brendstrup supplerer med baggrund og det filmhistoriske perspektiv.
Samtalen foregår på dansk og varer ca. 25 minutter.
Instruktør: Masoud Kimiai
I to på hinanden følgende årtier er ’The Deer’ blevet hyldet som den bedste iranske film nogensinde i afstemninger blandt iranske filmkritikere.
Bankrøveren Ghodrat opsøger en gammel ven, Sayed, for at sikre tyvekosterne hos ham. I stedet opdager han, at hans ven, der tidligere var sportsmand og fuld af livskraft, er havnet i stofmisbrug. Ghodrat er selv blevet såret under flugten fra politiet, men beslutter alligevel at blive og forsøge at hjælpe sin ven ud af misbruget. Ordensmagten nærmer sig ubønhørligt.
Instruktøren Masoud Kimiai er et særsyn i iransk film, idet han byggede bro mellem de ’underlødige’ genrefilm kaldet ‘filmfarsi' og den seriøse arthouse-film. Kimiai var allerede i forvejen kendt og berygtet for voldtægts- og hævndramaet ’Gheysar’, som i 1969 satte en ny kurs for iransk film, hvor den velkendte maskuline helt mestendels repræsenterede romantiske erobringer og muskelstyrke.
Med ’The Deer’ føjer Kimiai en eksplicit politisk dimension til sine karakteristiske trodsige karakterer; de bliver drevet til socialt bevidste handlinger langt ud over det, man var vant til at se. Dette er 70'er-filmkunst i en nøddeskal: Politisk, oprigtig, vred. Og tragisk.
‘The Deer' har også af en anden grund mytestatus i den iranske filmhistorie. Det var nemlig den film, der spillede, mens militante islamister i byen Abadan den 19. august 1978 spærrede dørene til Rex-biografen udefra og satte bygningen i brand med benzin. Over 400 biografgængere omkom i flammehavet.
Filmen varer 125 minutter, men vises med en fem minutters videointroduktion ved instruktøren.
Medvirkende: Behrouz Vossoughi, Faramarz Gharibian, Nosrat Partovi
Original titel: Gavazn-ha
Iran, 1976
DCP, 130 min.
Engelske undertekster
Tilladt for børn over 15 år