Se et unikt udvalg af Sergej Paradjanovs kortfilm, bl.a. de 14 eksisterende minutter af den æstetisk revolutionerende – og vittige – ’Kiev Frescoes’ fra 1966.
Udvalget suppleres denne aften med et par af åndsfællen og landsmanden Mikhail Vartanovs bedste kortfilm. Filmene introduceres af en ingående kender af begge mænds værker og liv, nemlig Martiros Vartanov, der er leder af Parajanov/Vartanov Institue i USA og Mikhail Vartanovs søn.
Han vil på aftenen fortælle om det nære bånd, der gennem hele voksenlivet var mellem disse to kunstnere og dissidenter.
Martiros Vartanov er også selv filmmager og byder som bonus på sin 5-minutters kunstfilm 'The Last Film', der er dedikeret til begge hans åndelige fædre. Velkommen til en særlig aften til alle, der værdsætter visionær filmkunst, malerkunst, kaukasisk kultur - og ikke mindst modet til at tale magten midt imod.
Instruktør: Mikhail Vartanov, Sergej Paradjanov
Programmet byder på tre finurlige, billedskønne og flot nyrestaurerede kortfilm af Sergej Paradjanov. De afspejler samtidig den geografisk omflakkende rute, den blacklistede instruktør måtte tage.
‘Kyiv Frescoes’ (1966) skulle have været en spillefilm om Kiev i årene efter 2. verdenskrig, som Paradjanov aldrig gjorde færdig. Men de bevarede 14 minutter er mildt sagt seværdige i egen ret: Soldater poserer som gamle malerier, tonen er både sarkastisk og løssluppen. Filmen markerer også et skift fra ’Shadows of Forgotten Ancestors’ i retning af den sene Paradjanovs tableaux-bårne fortællestil.
‘Hakob Hovnatanyan’ (1967) er en 10 minutters hyldest til den berømte armenske portrætmaler af samme navn (1806-81), som bl.a. malede royale portrætter og blev kaldt ’Rafael fra Tiflis’. I sin ordløse, frimodigt klippede form (med opera og kontrapunktisk støj på lydsiden) er filmen samtidig en avantgardistisk og meget Paradjanov’sk genopvækkelse af borgerhjem i datidens Tbilisi.
’Arabesques on the Theme of Pirosmani’ (1985) er et 25 minutters portræt af den georgiske primitivist og outsider-kunstner Niko Pirosmani (1862-1918), som Sergej Paradjanov tydeligt føler sig åndsbeslægtet med. Pirosmani blev først posthumt berømt og omtales kærligt som Nikala.
Dertil byder bl.a. programmet på Martiros Vartanovs 3 minutter kortfilm ’The Resurrection of Sayat Nova’, hvor bl.a. Martin Scorsese hylder Paradjanov og mesterværket ’The Color of Pomegranates.
Tak til NCCA, Dovzhenko Centre, Georgian Film og Parajanov/Vartanov Institute for filmkopier..
100 min.
Engelske undertekster
Tilladt for børn over 15 år