Dreyers ’Vampyr’ er ikke en stumfilm, selvom mange erindrer den sådan – bl.a. fordi Dreyers nok mest radikale film eksperimenterer med gotiske skygger og usædvanlig billedtekstur (ved hjælp af gaze og vaseline). EVENT Den 5. april gør vi den til en stumfilm, når Tyske Paul Lovens (trommer), danske Mark Solborg (guitar) og portugisiske Susana Santos Silva (trompet) lægger livemusik til. Arrangeret i samarbejde med Goethe-Institut Dänemark og G((o))ng Tomorrow. Filmen introduceres af Cinematekets Rasmus Brendstrup. Pris denne dag: 95/65 kr. Kun køb, ikke reservation.
Instruktør: Carl Th. Dreyer
"Storheden i Dreyers film kommer både af måden, den håndterer vampyrtemaets seksuelle og erotiske dimension, og af dens distinkte, drømmende look," skriver den store filmkritiker Jonathan Rosenbaum om ’Vampyr’. En ung mand, Allan Gray, ankommer til en kro ude på landet. Samme aften får han besøg af en ukendt mand, der beder ham om at hjælpe med at frelse en ung pige, der er i fare. Hun viser sig senere at være den ukendte mands datter. Kort efter bliver den ukendte mand, der bor på et stort gods, myrdet, og Allan Gray må selv prøve at komme pigen til undsætning - hvilket i tråd med de gotiske traditioner bl.a. indbefatter en jernpæl. Generelt er filmen dog helt sin egen - eksperimenterende med både billedtekstur (bl.a. brugte dreyer gaze og vaseline!) og kreativt ildevarslende lyddesign. J. Hoberman i Village Voice kalder da også ’Vampyr’ for Dreyers "mest radikale film" og regner dette irrationelle ’mement mori’ blandt en af sine absolutte yndlingsfilm.
Medvirkende: Julian West, Maurice Schutz, Rena Mandel
Original titel: Vampyr - Der Traum des Allan Grey
Frankrig, Tyskland, 1932
DCP, 75 min.
Danske undertekster
Tilladt for børn over 15 år