Filmværkstedet hopper med på Red One-bølgen

Spirende danske filmtalenter vil fremover kunne skyde deres film med et Red One kamera. Filmværkstedet har nemlig investeret i et af de stærkt omtalte digitale filmkameraer.

Det såkaldte RedCam har været høstet stor omtale inden for filmfotografi, siden det blev lanceret i 2006. Kameraet, der i daglig tale går under kælenavnet 'The Red One', har udmærket sig ved at være billigere i drift og lettere at bære rundt på end det traditionelle 35mm-kamera, som fotografer ellers har sværget til. Og stadig flere filmskabere – inden for indiefilm såvel som storfilm – vælger at satse udelukkende på Red One, når de skal forvandle deres manuskript til en film.

Nu kan danske filmtalenter også hoppe med på Red One-bølgen. Filmværkstedet har nemlig investeret i et af slagsen, som uden objektiver fylder omtrent det samme som to mælkekartoner.

"Den simple årsag til at vi har købt et Red One er, at vi nærmest lige så godt kunne lukke apparaturrummet, hvis ikke vi havde et. Hypen omkring Red One er så stor lige nu, at filmskaberne hellere vil låne sig frem til et ude i byen end at bruge et af vores andre kameraer," fortæller apparaturkoordinator Carsten Vandrup Jensen.

"Mange filmskabere fortæller mig, at de er så glade for Red One, fordi det giver dem mulighed for at gå ud at lege uden at det koster penge. Det eneste, det koster, er tid"

Billige billeder

Filmværkstedet lå allerede inde med objektiver, der passer til Red One, og den nye investering har derfor kun kostet omkring 150.000 kroner. Det er væsentligt mindre end det normalt koster at købe et nyt high-end kamera. Og prisen er da også det, der gør Red One så specielt, fortæller Carsten Vandrup Jensen.

"Uden objektiver koster et Red One 17.500 dollar. De gange, vi har investeret i et HD Cam, har vi måttet af med en halv million."

Red One fakta

Det toneangivende kamera blev lanceret af firmaet Red Digital Camera Company i 2006 og går i daglig tale under kælenavnet 'The Red One'.

Et 'Red One' koster 17.500 dollar, lidt over 90.000 danske kroner. Dertil kommer 5000-10.000 dollar (26.000-52.000 kroner) til linser. Til sammenligning koster et 35mm kamera i omegnen af de to millioner kroner, mens et HD cam løber op i en halv million.

Uden udstyr fylder et RedCam det samme som to mælkekartoner. Med udstyr minder det i størrelse om et 16mm kamera.

I starten af 2009 kunne the Internet Movie Database berette om 100 film, der var optaget udelukkende ved brug af RedCam. Steven Soderberghs "Che" var den første storfilm, som kun brugte RedCam, og også i Danmark er fotograferne med på bølgen. Anthony Dod Mantle har delvist optaget Lars von Triers "Antichrist" med RedCam, mens holdet bag Nicolas Winding Refns nye "Valhalla Rising" brugte kameraet under stort set alle optagelser.

Også tv-serier som "Skadestuen", "24 timer" og BBC-serien "Wallander", som er filmet af Anthony Dodd Mantle, benytter det digitale filmkamera.

Hvor et traditionelt 35mm-kamera optager på film, fungerer et RedCam som et almindeligt digitalkamera med memorycard og ekstern harddisk. Bare i en meget mere avanceret - og dyr - udgave. Men når først kamera og objektiver er betalt, er der ikke flere udgifter tilknyttet.

"Mange filmskabere fortæller mig, at de er så glade for Red One, fordi det giver dem mulighed for at gå ud at lege uden at det koster penge. Det eneste, det koster, er tid," siger Carsten Vandrup Jensen.

Den første af Filmværkstedets instruktører, som har fået fingrene i den nye investering, er Thor Wissing Lange, som i november indspillede sin kortfilm "Svans". Siden har efterspørgslen på det nye kamera været stor og listen af reservationer lang. Planen er derfor, at Filmværkstedet i fremtiden skal på Red One-indkøb endnu en gang.